7 soovitust, kuidas sõiduk tehnoülevaatuseks valmis seada

25. oktoober 20244 minut(it) lugemist
7 soovitust, kuidas sõiduk tehnoülevaatuseks valmis seada

Enne sõidukiga tehnoülevaatusele suundumist tasub igal autoomanikul sõiduki juures üle kontrollida teatud asjad, et ülevaatuselt õnnestuks läbi saada esimese korraga.

Olenevalt sõiduki liigist ja kasutusotstarbest võivad tehnoülevaatuse ajad ja intervallid erineda. Näiteks uued sõiduautod peavad esimest korda ülevaatusel käima 3 aasta möödumisel esmasest registreerimisest, seejärel iga kahe aasta tagant, ja alates 10. eluaastast iga aasta. Kuigi sõidukid on erinevad, siis varem või hiljem tuleb need ülevaatusele viia ja selleks, et korraliku ülevaatuspunkti leidmine oleks kiire ja lihtne on IIZI kvaliteetse teenusega tehnoülevaatuspunktid koondanud kokku, et sobiva koha leidmine oleks lihtsamast lihtsam.

Koostöös A-Ülevaatusega panime kokku soovitused, mida jälgida enne kui ülevaatusele suundud.

Millised dokumendid peab kaasa võtma?

Tehnoülevaatusele tulles peaks kaasa olema registreerimistunnistus, aga saab ka ilma tunnistuseta. Sellisel juhul otsib tehnoülevaataja andmebaasist sõiduki ülevaatuseks vajalikud andmed ja saab seejärel teostada tehnoülevaatuse ilma registreerimistunnistuseta. Tunnistuse olemasolu on pluss, kuna siis ei pea märke jaoks tulema ülevaatuspunkti tagasi. Märget on vaja eelkõige siis, kui lähete sõidukiga näiteks välismaale.

Kontrolli üle pidurid

Enne ülevaatusele minekut on soovitav autoga mõned korrad tugevamini pidurdada. See kõrvaldab pidurduspindadele kogunenud niiskust ja väiksemaid hõõrdpindade kriimustusi. Nii saab ka ülevaatusel pidurite kohta tõele vastava tulemuse.

Kui tunned autoga sõites, et pidurid on veidi lahjemaks jäänud või seisupiduri aktiveerimisel tekib küsimus, kas pidur on ikka peal, siis tasub enne ülevaatust külastada remonditöökoda ja lasta pidurid üle vaadata ning probleemid likvideerida.

Tuled on üks sagedasemaid põhjuseid, miks saadetakse kordusülevaatusele

Enne ülevaatust kontrolli kindlasti üle ka tulede olukord, sealhulgas ära unusta udu ja numbritule valgustust. Väga tihti on just valgustusega seotud probleemid need, mille pärast tuleb sõidukiga korduvülevaatusele minna.

Kõik tuled peavad olema terved ning töötama nii, nagu on ette nähtud. Kui kontrollid tulesid kodus, siis tagatulede ja tagurpidikäigutule kontrollimiseks palu kellegi abi, kes saab vaadata, kas kõik tuled toimivad.

Lisaks tuledele mõjutab nähtavust ka klaasipuhastite ja tuuleklaasi seisukord. Kindlasti tasub enne ülevaatusele minekut klaasipuhastite kummid üle vaadata ja vajadusel vahetada.

Aja jooksul tekib tuuleklaasile nii kriime kui kivitäkkeid, klaas kulub ja tuhmistub. Kui nähtavus on märgatavalt halvenenud, tuleb tuuleklaas uue vastu vahetada. Lisaks tuuleklaasile peavad olema korras ja puhtad ka peeglid. Ära unusta neidki üle vaadata.

Samamoodi tasub kodus eelnevalt üle vaadata elektriseadmed – aku peab olema korrektselt kinnitatud, auto juures ei tohi olla teibitud ega ripnevaid juhtmeotsi. Kuigi signaali kasutad ehk päris harva, peab ka see töötama. Seega kontrolli üle!

Loik auto all viitab lekkele

Ära unusta enne ülevaatuspunkti sõitmist üle vaadata, kas autos on piisavalt klaasipesuvedelikku. Hea nähtavuse tagamiseks ei tohi klaasipesuvedeliku paak kunagi tühi olla. See on väga lihtne asi, mida iga autojuht saab enne ülevaatust ise üle kontrollida.

Muidugi tasub üle vaadata ka kõik teised vedelikud. Kui avastad, et mootoriõli, jahutusvedeliku, pidurivedeliku või roolivõimendiõli tase pole normis, siis on see häirekell, et kuskil võib olla mingi leke ja tasub remonditöökojast läbi käia. Hea indikaator on ka see, et kas parkimiskohale, kus auto seisis, on tekkinud mõni loik.

Kahtlane kolin veermikus ei tõota head

Keerulisem on olukord veermiku kontrollimisega, kuid kui kuuled veermikus veidi kahtlast häält, siis tasub muutuda valvsaks ning lasta kontrollida, mis seda heli tekitab ja selle põhjus enne ülevaatust likvideerida.

Enne ülevaatust tasub üle vaadata ka rehvid. Milline on nende üldine seisukord, kui sügav on muster, kas on silmnähtavaid kahjustusi. Kui on all suverehvid, siis peab mustri jääk olema vähemalt 1,6 mm, talverehvidel on kulumispiiriks 3 mm. Samamoodi tuleb üle kontrollida rehvirõhk. Rehvirõhk mõjutab ka vedrustuse ja amortisaatorite tööd.

Ära unusta elementaarset ohutusvarustust

Muidugi tuleb üle vaadata, kas autos on olemas kogu vajalik turva- ja ohutusvarustus. Autos peavad olema kindlasti tõkiskingad, ohukolmnurk ja tulekustuti. Ära unusta ka helkurvesti. Ülevaatuspunktis kontrollitakse muuhulgas alati, kas kõik turvavööd toimivad korrektselt.

Kui autol on peal lisavarustus, näiteks suusaboks või rattaraam, siis peavad ka need olema korrektselt kinnitatud.

Lase auto enne ülevaatust üle kontrollida

Kui on ülevaatusele minek, siis võta kindlasti kaasa sõiduki registreerimistunnistus. Kui tead, et tehasetähis asub raskesti juurdepääsetavas kohas, siis võiks selle ülevaatuse kiirendamiseks võimalusel enne üles märkida. Ja sõidukil peavad olema küljes mõlemad registreerimismärgid, mis on paigaldatud õigesse kohta.

Korduvülevaatus ei ole karistus

Korduvülevaatust ei pea enam kartma, kuna see ei ole juba ammu enam karistus. Kui sõiduk saadetakse teatud puuduste korral korduvülevaatusele, siis tavaliselt ei piira see kasutamist. Auto omanik peab lihtsalt märgitud vead likvideerima teatud aja jooksul.

Numbrimärgilt leiad ülevaatuse aja

Numbrimärgilt leiad ülevaatuse aja

Vaata numbrimärgil oleva kombinatsiooni viimast numbrit, liida sellele + 2 ning saadud number viitab kalendrikuule, mil ülevaatus läbi saab. Pane tähele, et nipp töötab vanemate sõidukite peal!

Sõidukite tehnoülevaatus

Leia sobiv ülevaatuspunkt mõne minutiga!