Kevadine tsiklihooldus! Säti oma kaherattaline algavaks hooajaks valmis

9. märts 20225 minut(it) lugemist
kevadine tsiklihooldus sati oma kaherattaline algavaks hooajaks valmis

Päike käib kõrgemalt, kevadsoojus hiilib ligi ning see tähendab liikluses vaid üht – välja ilmuvad mootorrattad. Ametlikult algab motohooaeg küll maikuus ent julgemad kibelevad tänavatele juba varemgi. Käime üle, mis tuleks enne liikluses osalemist oma mootorrattaga ära teha.

Kogenud motoentusiastide sõnul on parim aeg oma raudratsu välja ajada siis, kui talvise teehoolduse keemia on teedelt maha pestud. Koostöös Autogeeniusega panime kokku põhilised asjad, mis terve talve seisnud mootorratta puhul tasuks üle vaadata. Lisaks tsikli tehnilisele seisukorrale, peaks tähelepanu pöörama nii turvavarustusele kui oma sõidustiilile.

Tsikli ettevalmistus:

  • Laetud aku paigaldamisel jälgi klemmide kinnitamist

Enne kui tsiklit käivitama hakkad, lae aku täis ja jälgi paigaldamisel, et klemmid saavad korralikult kinnitatud. Tühjast akust annavad märku kustuvad tuled armatuurlaual või rattast kostuv veider heli. Sel juhul pole midagi rikkis, vaid asi on akus – see on jäänud sügisel või talvel laadimata või on selle eluaeg lihtsalt läbi saanud. Igal akul on teatud laadimistsüklite arv, mis saab ükskord lihtsalt otsa. Klemmide ühendamisel võiks kasutada elektrilist vaseliini, mis takistab akuklemmide korrosiooni.

  • Otsi lekkeid ja vaata tihendid üle

Mõningatel ratastel võivad talvisel perioodil mootoritihendid lekkima hakata. Sõltumata tootjamaast ja margist annavad järele ka esiamortisaatorite kummist rõngastihendid.

  • Väldi tsikli käivitamist auto pealt

Tsiklit käivitades ära sureta mootorit kohe välja, vastasel juhul võib väljalaskesüsteemi tekkida kondensvesi. Väldi “krokodillidega” käivitamist auto pealt. Esiteks inimesed tihtipeale ei vajuta „krokodilli“ klemmidele peale, vaid panevad need lihtsalt akuklemmide külge, mistõttu tekib nii suur takistus, et tegelikult ei kasutata auto akust tulevat energiat ära.

Teiseks üritatakse tsiklit käivitada töötava mootoriga auto aku pealt, mis on vale. Kui tsikkel lähebki käima, satuvad kokku kaks täiesti erinevat elektrisüsteemi. On olnud juhuseid, kus tsikli pingeregulaator ütleb selle peale üles, kehvemal juhul põleb läbi ka mootorratta toitesüsteemi juhtplokk.

  • Õli vaheta kord aastas või kindla läbisõidu järel

Õli võiks vahetada sügisel enne mootorratta „talveunne“ jätmist, aga kui see jäi tegemata, siis vaheta õli kevadel. Tootjate sõnul tuleb õli vahetada kord aastas või kindla läbisõidu järel. Tea, et õli vahetamisele peaks eelnema mootori soojendamine, sest soe õli voolab mootorist paremini välja. Iga õlivahetuse juurde kuulub ka õlifiltri vahetus.

  • Vaata üle nii piduriklotsid kui kett

Pikalt seistes võivad kinni jääda nii piduriklotsid kui kett. Enne esimest sõitu võiks tsiklit paar meetrit käekõrval lükata – ragina korral saad aru, kui midagi on lahti ja saad murega kohe tegelema hakata. Mure ei tähenda alati remonti, tegu võib olla ka lihtsalt sügisese pesu tagajärjega, mil pesuvesi on jäänud korralikult kuivatamata. Parimal juhul on abiks lapp ja brake cleaner.

  • Vaheta vajadusel pidurvedelikku

Pidurivedelikku soovitatakse vahetada kahe aasta tagant. Vedeliku vahetuse vajadusest annab sõidu ajal märku „vedel“ pidur. Vanematel mootorratastel (20+ aastat) võiks pidurivedelikku vahetada igal aastal.

  • Määri ketti iga paagitäie järel

Ketti määritakse vastavalt vajadusele, aga soovitatav on seda teha 250 kilomeetri ehk iga paagitäie järel. Määrimisega ei tasu üle pingutada, sest liiga paksu õlikihi külge hakkab kogunema tolm ja muu sodi.

  • Rehvirõhu kontrollimisel jälgi tootja soovitusi

See on üks asi, mis kipub paljudel hooaja alguses ununema. Rehvirõhku kontrollides jälgi tootja soovitusi. Üldiselt võiks tänavarattal rehvirõhk olla 2-2,5 baari ja tagarehvis 2,5-2,8 baari. Kui kodus kompressorit pole, võiks esmalt sõita lähimasse tanklasse ja rehvid täis pumbata. Samuti võiks tanklas panna paaki värske kütuse. Tühi rehv, eriti esirehv, annab endast sõidu ajal märku näiteks pööretel ja ringristmikel, kus tsikkel hakkab ise kurvis sisse pöörama.

  • Vajadusel värskenda motovarustust

Piisav turvavarustus on ainus kaitse, mis Sind hoiab ning pakub vajadusel leevendust löökide ja muljumiste vastu. Oluline on kanda nii kiivrit, motoriideid kui ka spetsiaalseid saapaid.

 

 

  • Proovisõit tee pigem lühem

Kevadise hoolduse järel võiks esimene sõit olla kergem. Põhiline on veenduda selles, et õlikorgid peavad ning pidurid töötavad korrektselt. Kui proovisõidu käigus tekib anomaaliaid, siis oleks hea, kui kodutöökoda on lähedal, et need kiiremas korras likvideerida. Samuti võiks esimeste sõitudega oodata ajani, mil talvise teehoolduse keemia on teedelt maha pestud.

Motoentusiasti meelespea!

  • kasuta erksat riietust
  • väldi sõidukijuhtide pimealas sõitmist
  • foori taga peatu kahe autorea vahel (selleks, et autojuht näeks sind)
  • hoia turvalist piki- ja külgvahet
  • manöövreid tehes ära unusta suunatulesid kasutada 
  • kasuta pidurdades mõlemat pidurit
  • järgi lubatud sõidukiirust, et Sinuga osataks arvestada
  • jälgi autojuhte ja saa aru, kas ta märkab Sind
  • proovi ennustada autojuhtide käitumist ja ole ettenägelik

Enne proovisõitu sõlmi kindlustus

Liikluses osalemiseks pead omama kehtivaid dokumente – tervisetõend, tehniline ülevaatus, juhiluba, kohustuslik liikluskindlustus. Muuseas, tsiklile saab osta ka kaskokindlustust – võta üheks hooajaks või terveks aastaks!