Koroonaviirus on tugevalt mõjutanud kogu maailma, sh autotööstust. Ülemaailmsest mikrokiipide puudusest ja Kagu-Aasia tehaste tööseisakutest põhjustatud uute autode tarnekriis on käes. Nii on uute autode defitsiit pannud kihama ka kasutatud sõidukite turu, kuhu jõuab sageli igasuguses seisukorras masinaid. Panime koostöös Autogeeniusega kokku neli olulist asja, mida enne kasutatud sõiduki ostmist teha, et tehinguga mitte külma saada.
Üldiselt on kasutatud auto eelis odavam ostuhind ja see, et uue autoga võrreldes saab parema varustusega sõiduki. Samas on see riskantsem ootamatute kulude mõttes. Tänase seisuga võib odavama ostuhinna üle küll vaielda, kuid seda olulisem on teada, mida pakutud hinna eest saab. Mida rohkem auto sõitnud on, seda rohkem võib autol vigu olla ja seda enam peab ostja võimalike vigadega arvestama. Enne kasutatud neljarattalise soetamist tasub teada, kust on masin tulnud, kui suur on läbisõit ja mis seis on garantiiga.
Sõiduki ajalugu
Silma jäänud auto puhul alusta taustakontrollist. Eestis on selleks kaks head võimalust. Esimene variant on lüüa autonumber sisse Maanteeameti andmebaasi, mis annab ülevaate auto põhiandmetest, tehnoülevaatuse ajaloost, liikluskindlustuse kehtivusest ja kõikidest sõidukiga tehtud toimingutest. Juhul, kui sõiduki läbisõitu on peale Eestis arvele võtmist “keritud”, tuleb ka see välja.
Kuigi enamiku andmetest saab baasist kätte ainult registrinumbriga, tasub alati kontrollida ka VIN-koodiga. Viimase abil kontrollitakse kahe numbri kokkulangevust sama sõidukiga. See on kasulik liigutus, sest müügikuulutustes on esinenud juhtumeid, kus müüdava sõiduki VIN-koodi asemel on kirja pandud VIN-kood, mis kuulub teisele sama välimusega ja korrektsema ajalooga sõidukile, kui see mis müügikuulutuses.
Andmebaasist on näha kogu sõiduki tehniline info, aga märksa olulisem on ajalugu – millal on sõiduk Eestis registreeritud ja mis riigist on see pärit.
Järgmine samm on kontrollida liikluskindlustuse juhtumeid, millest saab ülevaate Eesti liikluskindlustuste Fondi kodulehelt. Kui sõiduk on osalenud avariis, ent müüja pole seda kuulutuses maininud, tuleks sellest kindlasti juttu teha.
Tehniline kontroll
Kui eelpool toodud andmebaasides näib kõik korras olevat, siis pöördu võimalusel margiesinduse poole ja palu hoolduse ajalugu või vii auto tehnilisse kontrolli. Tasu sõltub olenevalt põhjalikkusest, keskmiselt tuleb arvestada paarikümne euroga.
Proovisõit
Põrsast kotis ei osteta, mistõttu on oluline teha korralik proovisõit. Enne sõidu alustamist testi, kas kõik autos olevad nupud ja funktsioonid toimivad – kliimaseade puhub külma, istmesoojendused töötavad, tuled näitavad ja muud elektroonilised lisad oma ülesannet täidavad. Proovisõit võiks olla enamat kui linnatiir ehk võimalusel katseta sõidukit ka maanteel. Jälgi, et auto ei teeks kiirendamisel, pidurdamisel või pöördeid sooritades ebatavalisi hääli. Veendu ka käigukasti seisukorras. Muuseas, kopsaka läbisõiduga natuke vanema auto puhul on väga oluline teada, kas automaatkastil on hooldused ilusti tehtud. Käigukasti remont pole odav lõbu, sestap tasuks enne ostu sooritamist lasta see spetsialistil üle vaadata.
Paberite kontroll
Kõlab kuivalt, kuid tasub end ära. Oluline on fikseerida kirjalikult paberil tehingu asjaolud, mida kinnitab nii ostja kui müüjapoolne allkiri. Dokument võib kasuks tulla, kui peale tehingut peaks ühel või teisel osapoolel teatavaid pretensioone tekkima.
Hea oleks alles hoida ka kogu autoga seonduv dokumentatsioon (remonditööde arved, ülevaatuse paberid jne), mis aitab müüjana tõendada masina seisukorda ja selle kallal tehtud töid. Ostja jaoks on tegu tõenditega, mis viitavad, et auto on turvaline ja sõiduks valmis.
Kui eelpool toodud sammud on tehtud ja halbu üllatusi ei ilmnenud, siis tõenäoliselt saab Sinust õige pea uue auto omanik. Ja mida teeb uue auto omanik? Õige vastus on, et sõlmib liikluskindlustuse ja vajadusel ka kasko. Tea, et kui läheb jamaks, siis IIZI on Sinu olemas! Kahju korral helista 666 0300 ja aitame sind kasvõi öösel.