Motikas talvituma: 10 soovitust motohooaja lõpetamiseks

2. oktoober 20234 minut(it) lugemist
Motikas talvituma: 10 soovitust motohooaja lõpetamiseks

Õige pea tuleb motikas talveunne sättida. Hooaja lõppedes jagame sulle kümme soovitust, mida oma kaherattalise heaolu silmas pidades veel teha.

Sügisega saab motohooaeg läbi ja aeg on oma motikas talvekorterisse sättida. Selleks, et kevadel oleks muretum sõitudega jätkata, tasub enne katte peale tõmbamist oma tsiklit veidi poputada.

Esmalt mõtle välja, kus sa hooaja väliselt oma tsiklit hoiustad. Hea, kui ruum oleks kuiv ja jahe ning esineks võimalikult vähe temperatuurikõikumisi. Väldi niiskeid keldreid ja võimalusel ära jäta motikat parklasse katte alla.

Mis puudutab tsikli hooldust, siis järgnevalt loetleme ette tegevused, mis võiks enne pikemat pausi motikaga ära teha.

1. Tee korralik pesu

Pese ja kuivata mootorratas korralikult. Vastasel juhul on pori ja linnamustus jätnud jäädava söövitusjälje motika värvile

2. Õli- ja filtrivahetus

Õli vahetamiseks on parim aeg sügisel enne tsikli talvekorterisse sättimist või kevadel enne hooaja algust. Tootjad näevad ette, et õli tuleb vahetada kord aastas või kindla läbisõidu järel. Iga õlivahetuse juurde käib ka õlifiltri vahetus, mille võiks kinni keerata käega mitte võtmega kuna vastasel juhul on hiljem filtri lahtikeeramine pea võimatu.

3. Määri ratta liikuvosad

Sarnaselt muudele osadele aitab liikuvosade määrimine ära hoida niiskuse kogunemist, mis võib põhjustada liikuvosade kinni kiilumist. Kõik liikuvosad, mis mingil ajahetkel vajavad mingisugust õlitamist, tuleks talve hakul üle käia.

4. Tangi paak võimalikult täis

Kütusepaagid tahavad seistes rooste minna. Selle vältimiseks tuleks enne hoiustamist täita paak ning lisada kütuse stabilisaatorit, mis hoolitseb selle eest, et kütus säiliks oma vormis.

Ühtlasi tangi paak enne hoiustamiskohta sõitmist võimalikult täis. Täis paak hoiab eemale niiskuse paagi seintest ning väike sõit hoiustuskohta aitab stabilisaatoril seguneda kütusega. Väike sõit on kasulik ka selleks, et kütusesüsteemi sisemusse jõuab samuti stabilisaatoriga kütus.

5. Eemalda rattalt aku

Akud kipuvad pika seismise korral tühjaks saama, seda veel eriti kui aku klemmid ühendatud on. Selle vältimiseks on kõige lihtsam lahendus eemaldada aku ning viia see soojemasse kohta uut hooaega ootama. Veendu ka selles, et aku klemmid oleksid puhtad ning roostevabad. Vajadusel puhasta need ning kata kerge rasvakihiga.

6. Kaitse rehve

Selleks, et pikalt seistes rehvid ei kannataks, kasuta mootorratta pukki. Nii ei puutu rattad vastu maad ning on välistatud rehvide ära vajumine ja niiskuse ligipääs. Juhul kui pukke ei saa kasutada, tõsta maast lahti vaid tagumine ratas. Kui ka sellist võimalust pole, siis proovi sättida rehvide alla vaiba või vineeri tükke ning keera iga mõne nädala tagant mõlemat ratast.

Samuti võiksid rehvid olla pooleldi täis. Nii püsivad rehvid ja vedrustus koormusevabad.

7. Kaitse kroomi ja värvi

Esivedrustuse torude kroompindadele soovitatakse pihustada universaalõli, ka muudele haljastele metallosadele ei tee see paha. Ettevaatlik tuleb olla piduriketastega, millelt õli tuleb kohe eemaldada. Värvile panna kaitseks määre või vaha.

8. Kata lahtised avad kinni

Olenevalt sellest, kus ratast hoiustatakse võivad motikat kimbutada närilised, kes ronivad külma eest peitu summutitesse või teevad pesasid õhufiltritest. Sestap tasuks kõik avatud augud katta, milleks võib kasutada erinevaid koduseid vahendeid nagu kilekotid või kasutada selleks spetsiaalseid talvitumiseks mõeldud punne. Mõistagi on oluline kevadel enne käivitamist kõik need katted eemaldada.

9. Pane rattale talveks „tekk“ peale

Olenemata sellest, kas hoiustad ratast sise- või välitingimustes, tuleks investeerida korralikku kattesse. Hea mootorratta kate hoiab eemal nii tolmu kui niiskuse. Kui talveks on soe koht olemas, on juba pool võitu käes, kuid kate on siiski rangelt soovituslik.

10. Kaitse ratast varaste eest

Juhul kui hoiustad oma ratast kohas, kus see on rohkem nähtaval ja kättesaadav, siis võib sinu motikas langeda varaste saagiks. Sestap tasuks mõelda vargavastaste süsteemide peale nagu ketid, lukud ja alarmsüsteem. Meelerahu tagab ka kaskokindlustus, mis kaitseb sinu ratast nii varaste kui muude ohtude eest.

Üldiselt võib vastavalt oskustele ja soovile ratta juures ka vähem toimetada, kuid õlivahetuse, kütuse ja akuga seonduva võiks ikka ära teha.

Mis puudutab liikluskindlustust, siis seda läheb sul jälle kevadel tarvis.