Ilus ilm on meelitanud tänavatele mootorrattad ja nende lahjemad vennad mopeedid. Seepärast on paslik meelde tuletada, missugune peaks olema motovarustus. Vaatame eksperdi abiga üle olulisemad soovitused, et tsiklisõit oleks turvaline ja mugav, mitte ei lõppeks juba enne jaani.
Käime üle peamised küsimused. Milline on turvaline varustus? Kas kaskokindlustus on ainult autodele? Mida ratta juures enne liiklusesse minemist kindlasti kontrollida?
Kas hea kiiver kestab igavesti?
Mootorratta selga hüpates on kõige olulisem mõelda ohutusele, mille tagab õige varustus. A ja O on muidugi kiiver, aga millal on õige aeg osta uus? Kas juba siis, kui kiiver kapi otsast alla kukub või kui sellel on väike täke peal?
Moto Estonia müügijuht Margus Kruberg ütleb, et igal juhul tuleb kiiver välja vahetada pärast õnnetusse sattumist. “Kui visuaalselt ei pruugigi kiivril vigastusi olla, siis seal sees olev kaitsematerjal võib ikkagi olla kahjustada saanud,” räägib ta. Sama kehtib loomulikult ka siis, kui kiiver on mingil põhjusel tugevalt vastu maad kukkunud.
Kui pikk on aga ühe kiivri eluiga? Krubergi sõnul sõltub see erinevatest faktoritest, kuid soovitatav on uus kiiver osta umbes iga viie aasta tagant. Seda muidugi juhul, kui kiiver pole vahepeal saanud mõnda kõva hoopi.
“Näiteks suvel päikesega ringi sõites on ultraviolettkiirgus üks asi, mis mõjutab plastikut ja polümeeri, millest kiiver on tehtud. On tõenäoline, et selle tulemusena kaotab kiiver osa oma olulistest kaitseomadustest.”
Kirev varustus pole eputamiseks
Tee kõik endast olenev, et kaasliiklejad sind märkaks – mida erksam varustus, seda parem. Võimalusel väldi musta värvi, sest õnnetused kipuvad juhtuma sellest, et autojuht lihtsalt ei märka mootorratturit. Seega miks mitte tõmmata pähe näiteks neoonroheline kiiver?
Sama oluline kui kiiver on ka mootorrattariided: kindad, jakk, püksid ja saapad. Ka nende puhul tasub eelistada erksamaid toone, mille silm juba kaugelt kinni püüab. Kui must on ikka südamelähedane, siis tõmba jakile peale kasvõi helkurvest või -vöö, mis sind paremini nähtavaks teeb.
Ära kindlustusest üle sõida!
Autojuhid teavad une pealt, et liikluskindlustuseta ei tohi sõita meetritki. Täpselt sama nõue kehtib ka mootorratastele ja väiksema võimsusega mopeedidele. Seega veendu kindlasti selles, et sinu kaherattalisel sõbral oleks enne garaažist katte alt väljumist kehtiv liikluskindlustus.
Kas teadsid, et ka mootorrattale saab teha kaskokindlustuse?
Olgu tegu avarii, varguse, vandalismi või mõne muu õnnetusjuhtumiga – keegi meist ju ei soovi teise süül tekkinud kulusid omast taskust kinni maksta. Kaskokindlustust on võimalik sõlmida olenevalt vajadusest nii üheks hooajaks kui ka terveks aastaks.
Statistika järgi räägime mootorrataste puhul keskmiselt 4000–5000 euro suurustest kindlustuskahjudest. Kaskokindlustus laseb sul paremini magada, sest õnnetuste või pättide pärast ei pea suuri väljaminekuid kartma.
Kuule, ära pidureid unusta!
Vägagi tähtis on veenduda, et mootorratas oleks tehniliselt laitmatus korras. Vaata esmalt üle rehvid: kas need vastavad ikka nõuetele ja pole kahjustatud. Seejärel kontrolli rehvirõhku, et see oleks selline, nagu tootja on ette kirjutanud.
Kui need asjad korras, siis kontrolli üle, kas kõik tuled töötavad ja valgustavad teed nii nagu peab. Järgmisena tee mõnel kinnisel alal testsõit, et saada teada, kuidas pidurid töötavad.
Kontrolli üle õli tase mootoris ja veendu, et nii jahutus- kui ka pidurivedeliku anumad oleksid nõutud tasemeni täis. Samuti tuleb pidurid ja radiaatori voolikud üle vaadata pilguga, et neis ei oleks pragusid või muid vigastusi.
Kui loo lõpuni lugesid ja kõiki neid nõuandeid täidad, siis võid kindel olla, et jõulud tulevad ilusad!