SĆ¼gis on ikka uute alguste aeg. Tullakse tagasi tƶƶlainele, alustatakse uute projektidega ja mis kƵige olulisem ā minnakse kooli. Viimasega on seotud ka paljud lapsevanemad, kelle pere noorimad asuvad haridust omandama. Siinkohal tuletamegi klassiƵpetaja Kairi Koolme Lastekaitse Liidu ajakirjas āMƤrka Lastā jagatud soovituste abil meelde, kuidas uude koolirutiini paremini sisse elada.
Kui siiani on lapse kƵige olulisem tƶƶ olnud mƤng, siis kooliminekuga kaasneb palju uut. Tuleb jƤlgida kuhu ja mis ajaks jƵudma peab, mis asjad peavad olema seljas ja kaasas, kust sĆ¼Ć¼a saab ja kelle poole mure korral pƶƶrduma peaks. Algav koolilapse elu on suur samm elukorralduses nƵudes nii iseseisvust kui vastutust. Lisaks kaasneb koolieluga ka palju uusi inimsuhteid.
Lihtsusta ja loo rutiini juba enne kooliminekut
Kas ja kui stressirohkeks kujuneb koolitee algus, sƵltub paljudest teguritest. NƤiteks sellest, kui palju on laps juba varem iseseisvalt tegutsenud ā on ta ehk kƤinud ringides-trennides, kuhu tuli ise kohale minna, minekul-tulekul oma kotti pakkida ja ise riietuda. Sellise kogemuse puudumisel kujuneb muutus suuremaks, kuna tuleb hakata ise enda asjade eest hoolitsema, et Ƶiged Ƶueriided koolipƤeva lƵpus selga saavad vƵi koolikott koduteel poodi ei ununeks. Lapsele vƵiks selgitada, et mĆ¼ts ja sall asugu jopekƤises, jope ise aga nagis, mitte pƵrandal vƵi pingil. Ka jalanƵusid ja kehalise kasvatuse riideid tuleb koolis ise vahetada, vajadusel ka paelu siduda vƵi nƶƶpe avada-sulgeda. Kui lapsel on esialgu raskusi paelte vƵi nƶƶpidega, siis tasuks varuda krƵpsudega spordijalanƵud ja talvesaapad ning jƤlgida, et sporditunni pƤeval ei kannaks laps rohkete nƶƶpidega riideid, mille avamiseks vƵi sulgemiseks kuluva aja tƵttu laps Ć¼ksi riietusruumi pusima vƵi isegi nutma jƤƤb ja tundi hilineb. Ćpetajad Ć¼ldjuhul lapsi igapƤevaselt koolis ei riieta, kuigi erandkorras ikka abistavad. Kodus tasub nii paelte sidumist kui ka nƶƶpide sulgemist jƤrjepidevalt treenida. Riided ja koolitarbed tasub lapse nimega mƤrgistada, sest asjad hakkavad muidu kiirelt kaduma.
Kui kaugel asub tulevane kool kodust?
Kui koolimaja asub kodu lƤhedal vƵi on laps sama teed mƶƶda juba aastaid nƤiteks lasteaeda jalutanud, ei tekita koolitee lisastressi. Kui vanemad hakkavad last autoga kooli ette ja sealt koju sƵidutama, ei saa see tee ka vƤhemalt lapse jaoks stressirohke olema. KĆ¼ll aga tasub lapsevanemal juba ette arvestada kooli Ć¼mbruses valitsevate varahommikuste ummikutega, mida on hetkel Tallinnas toimuvate teetƶƶde tƵttu rohkelt. Seega peaks autoga minejad vƤhemalt esialgu kindlasti lisaaega ja nƤrve varuma, sest esimestel nƤdalatel ei taha Ć¼kski vƤrske koolijĆ¼ts tundi hilineda. See vƵib lapse kas esimeseks tunniks vƵi lausa terveks pƤevaks rƶƶpast vƤlja lĆ¼Ć¼a, mille tƵttu kannatab Ƶppetƶƶle keskendumine. Kui aga laps hakkab koolis kƤima mƵne kilomeetri kaugusel jalgsi vƵi veelgi kaugemal asuvas koolis Ć¼histranspordiga ja ta pole sama teed varem Ć¼ksi kƤinud, tuleks koolitee juba augustis nii mƵnelgi korral Ć¼hiselt lƤbi kƤia. Nii on lapsel oleks sĆ¼gisele julgem vastu astuda. Muidugi saate veel ka septembris koos kooliteed lƤbida, enne kui laps pƤris iseseisvalt hakkab kooli minema, aga suvel ilma tagant kiirustava kellajata on see samuti kasulik. Saate koos nƤha ja arutada kui kaua kooliminek lapsel tegelikult aega vƵtab, tutvuda Ć¼mbritsevaga ja mis kƵige olulisem, pƶƶrata tƤhelepanu ka liiklusrohketele tƤnavatele.
Kuidas mƵnede stressitekitajatega juba enne kooli algust toime tulla?
Kui laps lƤheb kooli koos lasteaiarĆ¼hmast pƤrinevate sƵpradega, ei tunne ta end koolis Ć¼ksi ja vƵƵrana. Kui ta aga lƤheb tƤiesti vƵƵraste sekka, vƵib see tema jaoks rohkem vƵi vƤhem hirmutav olla. Muidugi sƵltub palju lapsest ā mƵni leiab uusi sƵpru igalt poolt ja uude seltskonda sattudes kohe, teine ei saa vƵƵrastega tĆ¼kk aega jutule. SƵbrunemisele pĆ¼Ć¼ab Ƶpetaja omalt poolt kindlasti igati kaasa aidata, aga vƤhemseltsivale lapsele vƵib uude keskkonda minek siiski hirmu tekitada. MƵni laps pelgab vƵƵraid eakaaslasi, teine vƵƵraid tƤiskasvanuid, kolmas aga vƵƵrast suurt koolimaja. Kui lapsel on hirm Ƶpetaja vƵi koolimaja ees, siis minge kindlasti juba augustis maja ja klassijuhatajaga tutvuma. Leppige mineku aeg Ƶpetajaga enne kokku ning kindlasti ei ole tal midagi selle vastu, et klassis teie ja teie lapsega veidi vestelda ning hirme hajutada, samuti saate koos vaadata koolimaja. Ćks vƵi kaks sellist kohtumist teevad lapsest ja Ƶpetajast juba teineteisele tuttavad, mistƵttu on septembris kooli minna juba hulga julgem. Kuna lapsevanemate kƵhklused ja pinged kanduvad lastele edasi, siis oleks hea, kui ka ema oma pingeid Ƶpetajaga tutvumisel vƤhendada saaks. RƤƤkige, mis teile muret valmistab vƵi mis eripƤrad on teie lapsel, et Ƶpetaja selle infoga koolis arvestada saaks. Kuna Ƶpetajad ei ole kahjuks mƵtete lugejad, aitab rƤƤkimine kindlasti kƵiki osalisi. Kui mured peaksid ilmnema Ƶppeaasta jooksul, siis vƵtke ka kindlasti Ƶpetajaga Ć¼hendust, et rƤƤkida ja Ć¼hiselt probleemidele lahendusi otsida. Tehke koostƶƶd!
SƵbrad, āsƵbradā ja usalduslike suhete tƤhtsus
SĆ¼gisel saabub teie lapse ellu ka palju uusi inimsuhteid. SƵbrad ja mitte niivƤga head sƵbrad, eilsed sƵbrad, kes tƤna enam ei taha sƵbrad olla, haiget tegev klassikaaslane, kiuslik vanema klassi Ƶpilane. Omavaheliste suhete teema vƵib vƤrskele kooliminejale vƵrduda maailma lƵpuga ja segada Ƶppetƶƶle keskendumist. Seega peab harjuma erinevate lastega enda Ć¼mber ja Ƶppima igasugustes suhetes toime tulema. Vanemana pĆ¼Ć¼dke hoida lapsega usalduslikku suhet, et ta teiega oma rƵƵmudest ja muredest, sƵpradest ja vaenlastest rƤƤgiks. Tundke lapse tegemiste vastu siirast huvi, kĆ¼sides temalt koolipƤeva lƵpus konkreetseid kĆ¼simusi, mitte lihtsalt, et kuidas tƤna koolis lƤks. PƤrige, mida laps vahetundides tegi, kellega mƤngis, mida uut tƤna koolis Ƶppis, milline tund eriti meeldis ja miks, mida koolis sƵi, kuidas bussile ja koju jƵudis. Uskuge, saate hulga rohkem teada, kui vaid vastusest āKoolis lƤks hƤsti!ā.
Koolis saavad lapsed āsuureksā
Hirm uue ees vƵib olla Ć¼sna suur, kuid selle vƤhendamine ei pruugi keeruline olla. VƵtke lapse jaoks aega, olge olemas, kĆ¼sige, rƤƤkige ja kuulake. Nii saate teada, mis last kohutab vƵi mis teeb eriti rƵƵmu ja ajab elevile. RƵƵmustage koos lapsega vƵi aidake otsida lahendusi, kui nƤete muresid. Uue elukorraldusega harjuvad lapsed ja vanemad Ƥra Ć¼ldiselt Ć¼he kuni kahe kuuga, aeglasemad kohanejad on Ƥra kohanenud kindlasti vƤhemalt jƵuluvaheajaks. Nautige kooliaega koos lapsega ja pĆ¼Ć¼dke mitte kanda oma kooliaja negatiivseid mƤlestusi oma lastele Ć¼le, Ƥrge eeldage, et ka tal tekivad samad probleemid. Kool, Ƶppekava, -vahendid ja -meetodid on aastatega vƤga palju muutunud.
Koolis on tore ja lisaks Ƶppimisele ka mƤngitakse, saadakse uusi sƵpru, tehakse nalja, kƤiakse Ć¼heskoos pƵnevates paikades. Laps saab Ƶige pea aru, et selline varasemast oluliselt iseseisvam elu on tegelikult pƤris vahva ā saab ennast juba tƤitsa suure ja tƤhtsana tunda. Ja laste jaoks ilmselt kƵige oodatum muutus ā koolis ei pea pƤeval magama nagu lasteaias!