Tõene või väär? Tühikäigul sõitmine vähendab kütusekulu

20. mai 20223 min lugemist
Tõene või väär? Tühikäigul sõitmine vähendab kütusekulu

Tänaseid kütusehindu vaadates pole kahtlust, et odava kütuse müüt on juba ammu murtud. Vaatame lähemalt, mis valed kütusega seotud teemade ümber veel tiirlevad.

Kütus on teema, peamiselt selle kõrge hinna tõttu. Hüppasime laineharjale ja otsisime välja kütuse kohta levivad müüdid, mida targad on juba murdnud. Seire tulemusena saame kinnitada, et elu ei ole nagu filmis – autod ei plahvata ja ei võida see, kes viimaste aurude peal kõige kauem sõidab.

#1 MÜÜT: Regulaarselt vähem kütust paagis tähendab suuremat sõiduulatust

Peaaegu tühja paagiga sõitmine ei aita raha kokku hoida. Müüdi mõte seisneb selles, et auto, milles on vähem kütust, on kergem, seega mootori tööks kulub justkui vähem kütteainet.

Tegelikult pole kütus kuigi raske, kaaludes oluliselt vähem kui vesi. Samuti käib selle legendi vastu tõik, et peaaegu tühjas paagis on rohkem õhku ehk ruumi aurustumiseks. Seega tühjemas paagis aurustub kütus kiiremini ehk saab kiiremini otsa ning kokkuvõttes kulub kütust rohkem.

#2 MÜÜT: Tühikäigul sõitmine vähendab kütusekulu

Vastupidiselt levinud arvamusele tarbib auto ka tühikäigul liikudes palju kütust. Tühikäigul mootor on pidevalt kütusega varustatud. Kui vahetad käiku, aga ei kiirenda, on kütusevarustus ära lõigatud. Kui tahad raha säästa, vähenda kiirust mootoriga ehk käikudega selle asemel, et punase tule ees tühikäigule üle minna.

#3 MÜÜT: Õnnetuse korral kütusepaak plahvatab

Põlevad autod ega nende kütusepaagid ei plahvata. See on lihtsalt asi, mida näidatakse meile põnevuse tekitamiseks Hollywoodi filmides. Auto kütusepaak on ehitatud kõiki turvalisuse aspekte arvesse võttes ja seda võib tegelikult pidada üheks sõiduki tugevaimaks komponendiks. Ühtlasi on tänapäeva autodes kütusepaak asetatud enamasti tagasillast veidi ettepoole – nii ei ulatu eest- ega tagantpoolt tuleva kokkupõrke löögi jõud kütusepaagini. Liiklusõnnetuse korral tuleks esimese asjana sõitjad välja aidata ja helistada tuletõrjesse, mitte karta plahvatust.

#4 MÜÜT: Tankides autot hommikul, saad rohkem kütust sama raha eest

Müüdi aluseks on füüsika – jahedas tõmbub kütus kokku ning autopaaki mahuks vedelikku justkui rohkem. Jah, kuid pigem ei, sest enamik tanklate kütusemahuteid on turvalisuse kaalutlustel asetatud maa alla. Seega püsib kütuse temperatuur pea alati sama, mis iganes kellaajal Sa ka ei tangiks.

#5 MÜÜT: Määrdunud autoga sõitmine on ökonoomsem

Vale puha! Müüt baseerub golfipallidel, mille pinnal olevad väikesed lohud tagavad parema aerodünaamilisuse ning pikema lennu. Golfipallidelt laienes mõte autodele, mistõttu auto mustus justkui jäljendaks oma krobelisusega samalaadset pinnastruktuuri. Selle müüdi lükkas ümber MythBusters, kus avastati, et musta autoga sõitmisel on kütusekulu hoopis 10% suurem.

#6 MÜÜT: Mobiiltelefoni kasutamine autot tankides viib plahvatuseni

Tõenäoliselt oled näinud bensiinijaamades kleepse, mis keelavad mobiili kasutamist. Samas on tegemist ikkagi müüdiga, mille kohta puuduvad maailmas dokumenteeritud juhtumid.

#7 MÜÜT: Mida vanem auto, seda rohkem kütust see tarbib

Jah, aastaid tagasi valmistatud autod tarbivad rohkem kütust kui uued. Aga sellegipoolest ei tohiks sõiduki vananemisel selle kütusetarbimine muutuda. Juhul, kui märkad kütusekulu suurenemist, peaksid laskma sõiduki üle vaadata, sest ilmselt on tegu rikkega.

#8 MÜÜT: Kiirteel pole võimalik kütust kokku hoida

Kiirteel saab väga kenasti kütust kokku hoida! Transpordiameti sõnul hoiab keskmine sõiduauto lubatud piirkiirusest 10 km/h aeglasemalt sõites kokku maanteel ca pool liitrit kütust iga 100 km kohta. Maanteel näiteks 120 km/h asemel 100ga sõites on Eesti keskmise sõiduauto kütusekulu 1-1,5 l 100 km kohta väiksem.

Teemad
Kindlusta sõiduk enne 31.05 ja võida 10x100 kütust

Viimane võimalus

Kindlusta sõiduk enne 31.05 ja võida 10×100 kütust.

Osta kindlustus