Statistika kohaselt on mootorratas üks ohtlikumaid sõiduvahendeid, sest juht on väliste mõjutajate ees sisuliselt kaitsetu. Seda enam tuleb tähelepanu pöörata sõiduki heakorrale ja oma varustusele.
Kas aku on tühi või selle eluaeg lihtsalt läbi?
Enne tsikli käivitamist lae aku täis ja jälgi selle paigaldamisel, et klemmid saavad korralikult kinnitatud. Üldiselt annavad tühjast akust märku kustuvad tuled armatuurlaual, aga ka motikast kostuv ”väsinud” heli. Sel juhul pole midagi rikkis, vaid asi on akus – see on jäänud sügisel või talvel laadimata või on selle eluaeg lihtsalt läbi saanud. Igal akul on teatud laadimistsüklite arv, mis saab ükskord lihtsalt läbi.
Kulunud süüteküünlad vaheta välja
Kui süüteküünlad on kulunud või määrdunud, vaheta need välja. See tagab, et mootorratas käivitub kergesti ja töötab sujuvalt. Tsikli käivitamisel jäta see mõneks ajaks tööle. Kui mootori koheselt välja suretad, võib väljalaskesüsteemi tekkida kondensaatvesi.
Ära unusta õli-ja filtrivahetust
Õli vahetamiseks on parim aeg sügisel enne tsikli talvekorterisse sättimist või kevadel enne hooaja algust. Tootjad näevad ette, et õli tuleb vahetada kord aastas või kindla läbisõidu järel. Iga õlivahetuse juurde käib ka õlifiltri vahetus, mille võiks kinni keerata käega mitte võtmega kuna vastasel juhul on hiljem filtri lahtikeeramine pea võimatu.
Pikalt seistes võivad kinni jääda nii pidurid kui kett
Enne esimest sõitu võiks tsiklit paar meetrit käekõrval lükata – ragina korral saad aru, kui midagi on lahti ja saad murega kohe tegelema hakata. Mure ei tähenda alati remonti, tegu võib olla ka lihtsalt sügisese pesu tagajärjega, mil pesuvesi on jäänud korralikult kuivatamata. Parimal juhul on abiks lapp ja brake cleaner.
Ketti määritakse vastavalt vajadusele, aga soovitatav on seda teha 250 kilomeetri ehk iga paagitäie järel. Määrimisega ei tasu üle pingutada, sest liiga paksu õlikihi külge hakkab kogunema tolm ja muu sodi. Lisaks on parim aeg keti õlitamiseks vahetult peale sõitu, kui see on veel soe.
Pidurivedelikku võiks vahetada iga kahe aasta tagant
Vedeliku vahetuse vajadusest annab sõidu ajal märku „vedel“ pidur. Vanematel mootorratastel (20+ aastat) võiks pidurivedelikku vahetada igal aastal. Lisaks kontrolli jahutusvedeliku olemasolu ning pidurite ja radiaatorite voolikud, et neis ei oleks pragusid või muid vigastusi.
Rehvirõhu kontrollimisel jälgi tootja soovitusi
Rehvirõhku kontrollides jälgi tootja soovitusi. Üldiselt võiks tänavarattal rehvirõhk olla 2-2,5 baari ja tagarehvis 2,5-2,8 baari. Kui kodus kompressorit pole, võiks esmalt sõita lähimasse tanklasse ja rehvid täis pumbata. Samuti võiks tanklas panna paaki värske kütuse. Tühi rehv, eriti esirehv, annab endast sõidu ajal märku näiteks pööretel ja ringristmikel, kus tsikkel hakkab ise kurvis sisse pöörama.
Eelista mustale erksavärvilist motovarustust
Mootorrattal tagab ohutuse õige varustus. Veendu, et sinu arsenali kuuluvad korralik kiiver, kindad, jakk, püksid ja spetsiaalsed saapad. Kuigi must on motorahva seas levinud värvivalik, siis tegelikult võiks eelistada erksavärvilisi riideid, et tagada liikluses hea nähtavus. Motoekspertide hinnangul soovitatakse kiivrit vahetada umbes iga viie aasta tagant, juhul kui see pole vahepeal saanud mõnda kõva hoopi. Samuti tasub kiivris olevad detailid nagu visiir ja pinlock üle vaadata ja vajadusel välja vahetada. Jaki ja pükste valikul jälgi kaitsmete olemasolu. Tagil peaksid olema küünarnuki-, õla- ja seljakaitse ning pükste puhul peaksid kaitstud olema põlved ja puusad. Ühtlasi tuleb arvesse võtta meie heitlikku ilmastikku ehk vali hingavad, kuid veekindlad riided.
Enne proovisõitu sõlmi liikluskindlustus
Kevadise hoolduse järel võiks proovisõit olla lühem, et veenduda motika töökorras. Lisaks tuleb enne liikluses osalemist sõlmida kohustuslik liikluskindlustus. Kerge proovisõit oma kodu või töökoja lähedal näitab kohe ära, kas õlikorgid peavad ja pidurid töötavad ning jamade korral saab kiirelt töökotta tagasi pöörduda, et mured likvideerida. Samuti võiks esimeste sõitudega oodata ajani, mil talvise teehoolduse keemia on teedelt ära pestud.