Veebiseminar “Patsiendikindlustus praktikas” | Kuulajate küsimused-vastused

27. september 202410 minut(it) lugemist
Veebiseminar "Patsiendikindlustus praktikas" | Kuulajate küsimused-vastused

IIZI patsiendikindlustuse veebiseminaril arutasid valdkonna eksperdid seaduse ümber käivat poleemikat ning võtsid luubi alla kuulajate põletavad küsimused.

Alates novembrist peavad tervishoiuteenuse osutajad sõlmima ühe kuu jooksul kohustusliku kindlustuslepingu. Loetud kuud enne jõustumist on tervishoiu valdkonnas endiselt omajagu segadust ja küsimusi. 19. septembril toimunud IIZI veebiseminaril “Patsiendikindlustus praktikas” lahkasid teemat WIDEN vandeadvokaat Olavi-Jüri Luik ja IIZI tootearendusjuht Liisi Murde-Parvelt, kes andsid vastuse ka kuulajate saadetud küsimustele.

Mille põhjal määratakse esialgne kindlustusmakse suurus? Kas kindlustusmakse on sõltuvuses ka nimistu suurusest. Väikesel nimistul väiksem makse? 

LIISI MURDE-PARVELT: Kindlustusandjate osas võib olla metoodika kindlustusmakse arvutamiseks erinev. Kindlustusmakse sõltub üldiselt tegevusalast, töötajate arvust, käibest, omavastutusest ja kahjususest. 

Töötan koormusega 15 tundi nädalas. Haigekassa toel vaid sõeluuringud, leping lõppeb 30.09.26. Suure tõenäosusega edasi ei plaani töötada. Kas miinimumkoormusega töötades, peamiselt eravastuvõtte tehes on hädavajalik kindlustus vaid kaheks aastaks? Millised on soovitused ja võimalused? Kas apteegid peavad ka kindlustama? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Seadus on selles kohas selge: Tervishoiuteenust osutav füüsilisest isikust ettevõtja ja juriidiline isik, kellele on tervishoiuteenuste korraldamise seaduse alusel antud tegevusluba, on kohustatud tervishoiuteenuse osutamisest tuleneva vastutuse kindlustamiseks sõlmima vastutuskindlustuslepingu.

Seega kõik vastava tegevusloa omajad peavad kohustusliku kindlustuslepingu sõlmima ja seda sõltumata töökoormusest. Töökoormus eelduslikult mõjutab käivet ja võib eeldada, et see võiks mõjutada kindlustusmakse suurust. 

Millised juhtumeid on vaja registreerida? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Kindlustusandjat tuleb koheselt teavitada, kui patsient esitab nõude tervishoiuteenuse osutaja vastu. Samuti peaks tervishoiuteenuse osutaja informeerima kindlustusandjat kui on arusaadav, et tema tegevuse tagajärjel on tekkinud kahju aga patsient ei ole veel nõuet esitanud. Kindlasti tuleb meeles ka pidada, et kahju tekkimise olukorras peab tervishoiuteenuse osutaja niivõrd, kuivõrd see on võimalik, püüdma kahju ära hoida ja seda vähendama, järgides seejuures kindlustusandja juhiseid. Kui asjaolud seda võimaldavad, peab tervishoiuteenuse osutaja kindlustusandjalt selliseid juhiseid küsima. 

Kui palju peab patsient “taluma”? Kui veenivere võtu järgne “sinikas” ei “ lubanud” sõita surfi laagrisse ja tuli osta uued sõidupiletid  arvas et hüvitis on põhjendatud- näide elust enesest. 

OLAVI-JÜRI LUIK: Küsimus on selles, et kas tegemist on välditava või mittevälditava tüsistusega. 

  • Mittevälditavad tüsistused – tekke tõenäosust ei oleks tervishoiuteenuse osutaja saanud vähendada, kuivõrd vastava tüsistuse profülaktilised võtted olid rakendatud või neid profülaktilisi meetmeid polegi olemas (näiteks: eelkõige inimese organismi eripärast tulenevad tüsistused või tüsistused, mis tulenevad sellest, et meditsiiniteadus ei ole veel jõudnud sellisele tasemele, et konkreetset tagajärge ära hoida) või ei järgi patsient tervishoiuteenuse osutaja suuniseid. Tervishoiuteenuse osutaja ei vastuta.
  • Välditavad tüsistused – tekke tõenäosust oleks saanud vähendada asjakohaste ohutusmeetodite rakendamisel. Sealjuures välditavuse üle saab otsustada tuginedes tõenduspõhise meditsiini seisukohtadele – kas vastava tüsistuse tekkimise tõenäosuse vähendamiseks on profülaktilisi võtteid. Kui profülaktilised võtted on olemas ja neid ei rakendatud, siis klassifitseerub vastav juht välditavaks menetlustüsistuseks. Tegemist on raviveaga ja tervishoiuteenuse osutaja vastutab. 

Ma ei ole meditsiinilise haridusega, aga omast kogemusest tean, et ka siis, kui õde on minult väga hoolikalt verd võtnud, tekib vahel sinikas. Seega tundub mulle, et tegemist on mittevälditava tüsistusega ja tervishoiuteenuse osutaja ei vastuta sellise asja eest ning seega ei pea ka kahju hüvitama (liiatigi ei ole sinika tõttu reisi ära jätmine põhjendatud – see ei takista ei reisimist ega ka surfamist). 

Kogemata läks patsiendi lemmik särgile juureravi tehes tilgake hüpokloriidi lahust ja särk on nüüd rikutud. Kuidas käib särgi korvamine, kui särgil on ka emotsionaalne väärtus ja seda näiteks pole enam poes saadaval?  

OLAVI-JÜRI LUIK: Sellise varalise kahju eest peaks üldjuhul tervishoiuteenuse osutaja vastutama. Selline kahju tekitamine on hoolikalt tegutsedes välditav. Mistahes vallasasjade puhul, k.a. särkide puhul, on võimalik siiski tema väärtus määrata – kas analoogtoote järgi või siis sama särgi ostuhinna alusel. 

Hüpoteetiliselt on tõesti võimalik ka täiendavalt mittevaralise kahju (moraalse kahju) tekkimine asja hävimisel/kaotsiminekul. Nimelt sätestab võlaõigusseaduse VÕS § 134 lg 4, et asja hävimise või kaotsimineku korral on isikul erandlikke asjaolusid arvestades lisaks varalise kahju hüvitisele õigus nõuda ka mõistlikku rahasummat mittevaralise kahju hüvitisena, kui kahjustatud isikul on hävinud või kaotsiläinud asja suhtes eriline huvi, arvestamata asja kasulikkust, eelkõige isiklike põhjuste tõttu. Sellisteks asjadeks võivad näiteks olla vanemate poolt pulmadeks kingitud asjad, perekonnareliikviad, lemmikloomad jms. Seega hüpoteetiliselt võib diskuteerida sellise „emotsionaalse väärtusega“ särgi kahjustumisest tekkiva moraalse kahju üle. Praktikas peaks see olema küll suhteliselt keeruline. Eesti kohtupraktika on selles osas napp. 

Kas kindlustuse alla lähevad potentsiaalselt ka juhtumid, kus patsient ei ole proteesi välimusega rahul ja nõuab raha tagasi? Varasemalt on mõned sellised juhtumid nö raskete patsientidega lahenenud sellega, et patsient saab kulutatud raha tagasi, pärast seda kui on tagastanud proteesi ja allkirjastanud dokumendi, et tal puudivad edasised nõudmised nii arstile kui ka kliinikule. 

OLAVI-JÜRI LUIK: Tegemist on eelduslikult esteetikat puudutava küsimusega (eeldades, et see protees muidu toimib nii nagu peaks). Selline juhtum ei peaks eelduslikult kindlustuskaitse alla käima. 

Milline kindlustusfirma valida ja kui kerge/raske on valikut muuta?

LIISI MURDE-PARVELT: Kui klient ostab oma kindlustuslepingu maakleri vahendusel, siis maakler on kliendi esindaja, ehk justkui kliendi „advokaat,“ mis tähendab, et kui kliendil tekivad probleemid, siis ta saab kaasata kindlustusmaakleri. Pange tähele, et maaklerteenuse kasutamine tervishoiuteenuse osutaja vastutuskindlustuse makset ei mõjuta, kuid annab teile mitmeid olulisi eeliseid.

Maaklerteenuse kasutamine tervishoiuteenuse osutaja vastutuskindlustuse makset ei mõjuta, kuid annab teile mitmeid olulisi eeliseid. – Liisi Murde-Parvelt 

Kes otsutab, et tegu on raviveaga? Kuidas käib vea väljaselgitamise protsess? Milline peab olema dokumentatsioon: fotod, röntgenid, 3D skännid, kipsmudelid? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Selleks, et tuvastada, et kas tegemist oli raviveaga, tuleb tuvastada, et kas tervishoiuteenust osutati arstiteaduse üldise taseme kohaselt (ravimeetodeid, mis on sedavõrd levinud, et neid käsitletakse arstide väljaõppes või täienduskoolitustel). Ravivea tuvastamiseks peab kindlaks tegema, et kas vastav tervishoiuteenuse osutaja tegutses vähemalt sama kvaliteetselt või oli kvaliteet madalam kui vastava eriala haritud ja kogenud tervishoiuteenuse osutaja oleks tavapäraselt teenust osutanud. Kindlasti on olulisel kohal ka ravijuhised, mis konkretiseerivad arstiteaduse üldist taset. Oluline on tähele panna, et haritud ja kogenud arst ei tähenda, et arstiteaduse üldine tase võrdub ülikooli professori tasemega. Seega selleks, et tuvastada, et kas tegemist oli raviveaga, peab keegi asjatundja andma arvamuse, et kas teenust osutati arstiteaduse üldise taseme kohaselt: reeglina saab seda teha siiski teine arst. Seega ka fotod, röntgenid, 3D skännid, kipsmudelid peavad olema tehtud samal tasemel nagu üldiselt arstiteadus nõuab. 

Palju arvestab kindlustusandja kahjujuhtumi menetlemisel tervishoiu teenuse osutaja asutusesiseseid juhendeid ja meeskondlike kokkuleppeid? Kas on mingi ajaline määratlus kui vana või uus asutuse juhend on ja kas on viiteid selle tõendus põhisusele? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Nagu eespool ühele küsimusele vastates ütlesin, siis arstiteaduse üldist taset konkretiseerivad tõesti ravijuhised (mh asutuse enda juhendid). Oluline on märkida, et arstiteaduse üldist taset ei mõõdeta vaid Eestiga vaid terve Euroopa Liiduga. Seega on oluline kontrollida ka uuemaid rahvusvahelisi ravijuhiseid. 

Kohustusliku vastutuskindlustuse praktilised aspektid perearsti igapäeva töös ehk mis reaalselt muutub, millega peab arst arvestama peale seaduse jõustumist? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Perearsti vaates peab arvestama kindlustuslepingu sõlmimise kohustusega (mh siis ka kindlustusmakse tasumise kohustusega), mille eest saab kindlustuskaitse ehk siis probleemjuhtumi tekkimisel peaks enamike võimalike ravivigadest/diagnoosivigadest tulenevate kahjunõuetega tegelema kindlustusandja. 

Kuidas vastutuskindlustus arvestab tervishoiuteenuste pakkujate eripärasid? Näiteks eelmisest aastast tervishoiutöötajate hulka arvatud füsioterapeudid ja logopeedid ei tee oma töös invasiivseid protseduure ja tõenäosus kindlustusjuhtumi tekkeks on madal (võrreldes kirurgiliste erialadega või arstidega, kes ravi määravad). Kas kindlustussumma on neile ka vastavalt kohandatud? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Jah, nagu eelpool mainisin, siis tegevusala on eelduslikult üks komponente, mida kindlustusandjad arvestavad kindlustusmakse arvutamisel. Arusaadavalt täpsema statistika kogumine kindlustusandjate poolt võtab rohkem aega ja nn „vähemriskantsemad“ tegevusalad võivad selguda ka ajaliselt pikema perioodi pärast. 

Vajame TH teenuse osutaja tegevusluba, et saaks hankida hambasäsi tüvirakke. TH teenust pakume vaid vajadusel – konsultatsiooniks, et kas eemalduv piimahammas on terve. Konsultatsioonivõimalus peab olema, kuid  siiani ei ole veel seda vaja olnud ja tõenäosus tulevikus samuti on väike. Konsultatsioon ei sisalda mingeid riske patsiendile. Kas peab sõlmima patsiendikindlustuse, kui ei ole patsiente ning puudub vähimgi risk?  

OLAVI-JÜRI LUIK: Kordan eespool olevat vastust – seadus on selles kohas selge: Tervishoiuteenust osutav füüsilisest isikust ettevõtja ja juriidiline isik, kellele on tervishoiuteenuste korraldamise seaduse alusel antud tegevusluba, on kohustatud tervishoiuteenuse osutamisest tuleneva vastutuse kindlustamiseks sõlmima vastutuskindlustuslepingu 

Jään eriarvamusele riskide osas: ka vale konsultatsioon (diagnoos) võib hüpoteetiliselt tekitada patsiendile kahju. 

Kas kooliõde peab ka maksma kindlustust. Mina vaktsineerin, sest vanem annab allkirja ja tahab, et tema last koolis vaktsineeritaks. Vanem vastutab ise, kui laseb oma lapsele neid aineid süstida. Mina ei süsti kedagi vägisi ega vastu vanema tahtmist. 

OLAVI-JÜRI LUIK: Siin tuleb eristada kahte küsimust: vaktsiinidest tekkida võivad tüsistused – need on kaetud nn vaktsiinikindlustusega (vt ravimiseadust), mis on sundkindlustus, kus kindlustusandjaks on Tervisekassa. Teiseks küsimuseks on võimalik kahjustamine süstimise käigus – näiteks nõela murdumine süstimiskohta: selline kahju kuulub hüvitamisele tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku vastutuskindlustuse alt. 

Kas kindlustus kindlustab ilusüste ka? Kui mitte, Kas peab tervishoiutöötaja, kes tegeleb ainult täitesüstidega kindlustada ? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Eeldusel, et tegemist on tervishoiuteenusega (TTKS § 2 lg 1 – Tervishoiuteenus on tervishoiutöötaja tegevus haiguse, vigastuse või mürgistuse ennetamiseks, diagnoosimiseks ja ravimiseks eesmärgiga leevendada inimese vaevusi, hoida ära tema tervise seisundi halvenemist või haiguse ägenemist ning taastada tervist. Tervishoiuteenuste loetelu kehtestab valdkonna eest vastutav minister). 

Kas kindlustus sõlmida otse kindlustusfirmaga või kasutada maaklerfirma abi? 

OLAVI-JÜRI LUIK: tegemist on kindlasti subjektiivse vastusega. Mina ise eelistan tihti kasutada kindlustusmaaklerit – kindlustusmaakleril on seadusest tulenev range vastutus (mh kohustuslik vastutuskindlustus), ta peab tuvastama selgelt kliendi huvidele paremini vastava kindlustuslahenduse jne. Sisuliselt on kindlustusmaakler kliendi „advokaat“ kindlustuse küsimustes, kes peab mh nõustama probleemide tekkimisel. 

Kas on erisusi kohustuses (nt patsiendiohujuhtumite dokumenteerimine/menetlemine) lähtuvalt TTO suurusest, suurhaigla vs. 1-2 inimest? Kui on 1 inimesega TT0, kas ohujuhtumit tuleb menetleda sama inimese poolt (menetletakse põhimõtteliselt siis iseenda ohujuhtumeid, esineb kallutatus/erapooletust ei ole)? 

OLAVI-JÜRI LUIK: Patsiendiohutusjuhtum on TTKS § 32 lg 2 (01.11.2024 jõustuvas sõnastuses) kohaselt tervishoiuteenuse osutamisega seotud juhtum, mis oleks võinud põhjustada või põhjustas patsiendile välditava tervisekahju. Patsiendiohutusjuhtumit  on ka defineeritud kui ohujuhtumit, mis on soovimatu või ootamatu juhtum, mille tagajärjel oleks võidud või kahjustati patsiendi tervist. 

Alates 01.11.2024 jõustuv TTKS sätestab veel, et tervishoiutöötaja on kohustatud dokumenteerima tervishoiuteenuse osutamisega kaasnenud patsiendiohutusjuhtumid, mis oleks võinud põhjustada või põhjustasid patsiendile välditavat tervisekahju. Paraku ei ole tänase seisuga (25.09.2024) minu teada veel ministri poolt kehtestatud patsiendiohutusjuhtumite dokumenteerimise ja patsiendiohutuse andmekogusse andmete esitamise tingimused ja korda. 

Esita avaldus juba täna!

Saadame pakkumise esimesel võimalusel

Täida avaldus