Kui oled juba vilunud linnarattur, siis varem või hiljem tekib soov võtta ette ka pikemaid sõite. Mugava ja plaanipärase kulgemise heaks on oluline teha korralik ettevalmistus. Järgnevalt toome sinuni mõned soovitused, millest lähtuda, kui tahad kaherattalisega kilomeetreid lugema hakata.
Tsikkel peab olema mugav ja tehniliselt korras
Esmalt tee selgeks, mis sind ees ootab. Kas eesmärgiks on puhkus tsiviliseeritud keskkonnas või seikluste otsimine metsikutes ja mahajäetud paikades? Kui võimalik, tasub valida kas planeeritavaks reisiks sobiv ratas või rattale sobiv reis, sest ühte tüüpi rattaga kõikjale ei ole mõtet trügida.
Olgu öeldud, et järgnevad soovitused on pigem mugavusreisijale, kes valib ööbimiseks hotelli ning telke ja magamiskotte ei vaja.
BMW Motorrad müügijuht ja motoentusiast Arne Laus selgitab, milliseid tehnilisi aspekte enne pikemat sõitu silmas pidada.
- Rehvid – siin on oluline kontrollida, et rehvirõhk vastaks tehase andmetele ning kindlasti tuleks üle vaadata ka rehvide tootmiskuupäevad (DOT – esimesed kaks on nädala nr, teised kaks aasta nr) üle 5 aasta vanade rehvidega ei ole soovituslik enam sõita. Lisaks ei tohiks olla rehvidel silmaga nähtavaid pragusid.
- Tuled – vaata, kas kõik on töökorras ning valgusvihu nurk on õige. Samuti veendu, et peeglid ja -vardad oleks terved ning peeglite asend oleks sinu jaoks sobilik.
- Vedelikud – erinevate vedelikkude tase peab olema normis (mootoriõli, jahutusvedeli, pidurivedelik). Vajaduse korral lisage juurde ja kontrollige lekkeid.
- Amordid – veendu, et amordi välised pinnad oleksid kuivad ja sirged ning mootorratta liigutamisel ei ole kuulda kolkse.
- Kett – korralikult õlitatud kett kestab kaua ning tagab hammasrataste pikema eluea. Juhul, kui kett tundub sõitjale liialt must, tuleb teha ketipesu ja uus õlitus.
Planeeri oma teekond ja tea, mis sind ees ootab. Tasub meeles hoida vääramatut loogikat, et kütusepaagi suurusest sõltuvad tankimisvahemaad. Kui on soov minna asustamata paiku avastama, tuleb arvestada, et bensiinijaamade vahemaad on suured ning sellisteks retkedeks oleks mõistlik suurema paagiga mootorratas.
Euroopas reisides võiks soovitavalt ratta läbisõit ühe paagitäiega olla üle 200 km, et kogu matk ei kujuneks vaid järgmise bensiinijaama otsimiseks.
Varustuse valimisel arvesta ilmastikuga
Mootorrattaga sõites on äärmiselt oluline korralik turvavarustus. Motoekspert soovitab varustust valides arvestada ümbritsevaid liiklus – ja ilmastikuolusid. „Arvesse tuleb võtta kuuma, külma, niiskust kui ka löögikaitset. Seega ei eelda iga sõit ühesuguse varustuse kandmist, vaid see oleneb sõiduliigist tulenevatest riskidest. Kiired ja pikad maanteesõidud kurvistel teedel eeldavad tugevamat kaitseriietust,“ selgitab Laus ja lisab, et riideid valides tasub mõelda sellele, et need oleksid ka mugavad sinu sõiduasendit arvestades. Vihmamantel ja püksid võiksid pikamaasõidul kindlasti kaasas olla.
Paki kaasa nii vähe kui võimalik ja nii palju kui vajalik
Motikatele on saadaval mitmeid erineva suuruse ja materjaliga paagi-, külje- ja sadulakotte ning motokohvreid, kus mugavalt asju hoiustada. Eelista mitmeotstarbelisi hügieenitarbeid või vajadusel ühekordselt kasutatavaid tooteid, millest saab teekonna jooksul vabaneda. Ära võta kaasa tarbetult palju vahetusriideid, vaid proovi olemasolevaid pesta. Pakkimisel hoiad ruumi kokku, kui keerad riided rulli. Võta kaasa vajaminevad ravimid.
Vee joomine on ülioluline
Paljud inimesed ei pööra mootorrattasõidul enese hüdreerimisele tähelepanu. Soeta nö niisutuskott, mis on sisuliselt toruga veepudel, mis võimaldab juua ilma kiivrit ära võtmata. Piisavalt vett tarbides väldid vedelikupuudusest tingitud ebamugavustunnet. 2-liitrisest pakist peaks piisama päevaseks sõiduks. Peale sõidu lõpetamist tasub samuti vett juua, isegi juhul kui janutunnet ei ole.
Planeeri puhkepause
Tee sõidust pause iga mõne kilomeetri või mõne tunni järel – oleneb sinu valitud teeoludest. Pausid võiksid olla planeeritud ja süsteemsed, et mitte planeeritud ajagraafikust maha jääda. Pausi ajal kontrolli, kas sul on joogiks piisavalt vett ja paagis piisavalt kütust, et saaksite järgmise pausi vastavalt planeerida.
Enne sõitu eelista kergemat einet
Enne teele asumist võiks söögipoolis olla pigem kergem, sest raske toidukord võtab seedimiseks palju energiat muutes sind uniseks. Lisaks pole tualettide olemasolu teel alati garanteeritud. Kui nälg näpistab, siis võta kaasa snäkke ja energiabatoone.
Mootorrattur on iseenda mehaanik
Enne motoreisi käi mehaaniku juures ja uuri, milliseid olulisi varuosi rattareisile kaasa tuleks võtta. Igal motikal on erinevad nõuded. Üldine loend võib sisaldada varutoru, süüteküünlaid, katkestus- ja gaasijuhtmeid, mootoriõli jne.
Tark vaatab üle dokumendid ja maandab riske
Motoreisile suundudes on mõistlik end võimalike riskide eest juba eos kaitsta ning see tähendab oluliste dokumentide üle käimist. Veendu, et sinu motikal on kehtiv liikluskindlustus ja võta kaasa Roheline kaart – see on ingliskeelne dokument, mis tõendab välismaal liikluskindlustuse olemasolu. Lisaks võta ühes juhiluba, sõiduki tehniline pass ja enda dokumendid.
Ära unusta reisikindlustust! Esialgu ei tule paljud selle pealgi, et ka motikaga reisides aitab reisikindlustus hüvitada tekkinud lisakulud. Motikaga Euroopas reisimisel peaks reisikindlustus lisaks meditsiiniabi kaitsele sisaldama nii reisitõrke kui pagasikindlustust. Reisitõrkekindlustus hüvitab näiteks lisandunud majutus- ja transpordikulud (nt: rendiauto või lennupiletid) sihtkohta jõudmiseks või koju naasmiseks, kui reisiks kasutatavat tsiklit ei saa kasutada (nt: motikas varastatakse, sõidukil on tehniline rike või saab tsikkel õnnetuses viga). Samuti on kindlustusest kasu siis, kui reisil haigestutakse või saadakse viga õnnetuses ja vajatakse eritransporti koju naasmiseks. Ära ei tasu unustada ka motika küljes olevat pagasit, mis võib reisil sattuda varaste saagiks.
Tee end liikluses nähtavaks
Lihtsam on eeldada, et autojuht sõidab sulle ette, kui loota et ta sind märkab. Seega on oluline, et liigeldes teeksid sa kõik endast oleneva, et olla märgatud. Arne Lausi sõnul on ohtu suurendavateks teguriteks ka teekatte üllatused nagu augud, märg asfalt või kruus teel. “Arvestada tuleb ka, et külmema ilmaga on mootorratta rehv suhteliselt libe, kuna haakumine teega on väga halb,” möönab Laus, et tasub olla ettevaatlik.
Motoentusiasti kolm soovitust:
- Enne sõitu kontrolli üle, et kõik lukud oleksid kenasti kinni, et ei peaks endale uusi koduvõtmeid ega dokumente tegema
- Vali sobilik sõidukiirus ja hoia pikivahe. Mootorrattal on kaks rehvi vähem kui autol, arvesta sellega
- Viska ikka vastutulevatele tsiklimeestele käppa ka!