Automaks ja vananev autopark on kindlustusturgu muutnud: mille poole tarbijad liiguvad?

8. detsember 20254 minut(it) lugemist
automaks-ja-vananev-autopark-on-kindlustusturgu-muutnud-mille-poole-tarbijad-liiguvad

Automaks ja Eesti vananev autopark on viimase aasta jooksul selgelt muutnud kindlustusturgu, eelkõige läbi mõjude, mis ulatuvad sõidukite müügikäitumisest kindlustustoodete tarbimiseni.

Automaks ja Eesti vananev autopark on viimase aasta jooksul selgelt muutnud kindlustusturgu, eelkõige läbi mõjude, mis ulatuvad sõidukite müügikäitumisest kindlustustoodete tarbimiseni. IIZI läbiviidud Norstati uuring kinnitab, et juba 70% Eesti sõidukitest on vähemalt kuus aastat vanad ning autopargi keskmine vanus ulatub 15 aastani, mis on üks kõrgemaid Euroopas. Uute autode müük on automaksu mõjul aeglustunud, mistõttu suureneb turul vanemate sõidukite osakaal. See on mõjutanud nii kasko– kui ka liikluskindlustust, kuid mitte negatiivses võtmes.

70% Eesti sõidukitest on vähemalt kuus aastat vanad ning autopargi keskmine vanus ulatub 15 aastani.

IIZI sõidukikindlustuse tootearendusjuhi Kristiina Ritsoni sõnul ei ole muutunud mitte kindlustuse vajadus, vaid see, millist kaitset peetakse mõistlikuks. “Vanema sõiduki puhul vaadatakse täiskasko asemel paindlikumaid alternatiive. Liikluskindlustuse kohustuslikku kaitset täiendatakse üha sagedamini lisakaitsetega – eelkõige loomaga kokkupõrke, kokkupõrkel tekkinud enda auto kahjude ning kahjuabi teenusega.  Oluline on märkida, et remondi- ja varuosahinnad on tõusnud, mistõttu on sisuliste kindlustuskaitsete olemasolu muutunud olulisemaks,” selgitab Ritson ja lisab, et samal ajal on kindlustusmaksed üldiselt langenud, mistõttu on tarbijatel soodsam võimalus valida varasemast laiema kaitsega kindlustusleping.

Kindlustuse valikul on käitumismuster muutunud

Tootejuhi sõnul on tarbijate käitumismuster kindlustuse valikul oluliselt muutunud. “Tarbijad ei loobu kindlustuskaitsetest, vaid ostavad neid teise loogika alusel – soovitakse täpsemat ja sihitumat kaitset, mis sobib nende auto vanuse, kasutuse ja riskidega. Kui sõidetakse vanema autoga, hinnatakse hoolikamalt, millised riskid on realistlikud ja millise kaitse eest ollakse valmis maksma. Täiskasko asemel eelistatakse kitsamaid, kuid täpselt sihitud lahendusi. Norstati uuringu kohaselt pidas 89% vastanutest liikluskindlustuse lisakaitsete olemasolu väga oluliseks. Seejuures kõige olulisemaks peeti kaitseid, mis võimaldavad oma auto korda saada nii plekimõlkimise kui loomaga kokkupõrke korral.

89% vastanutest liikluskindlustuse lisakaitsete olemasolu väga oluliseks.

IIZI 24/7 Kahjuabi on täna klientide lemmik lisakaitse, mis maksab vaid 1,75€/kuus ja aitab lisaks avariile ka tehnilise rikke korral. Tegemist on lisakaitsega, mis pakub autoabi ka olukordades, kus otsest avariid toimunud ei ole – näiteks aku tühjenemine, rehvi vahetus või teelt väljasõit. See teenus on muutunud vanema autopargi tingimustes äärmiselt populaarseks ning IIZI statistika järgi on see üks nõutumaid lisakaitseid.

Kaskokindlustuse valikul lähtuvad kliendid sisust mitte hinnast

Kasko tarbijakäitumine on viimastel aastatel selgelt muutunud. Näeme selgelt, fookus liigub hinnalt sisule. Kui kasko kaitset selgitada paketipõhiselt ja visuaalselt arusaadavalt, saab klient kohe aru, mida leping tegelikult sisaldab. Seetõttu valivad kliendid üha sagedamini laiemad ja sisukamad kaskolahendused, sest nende tegelik väärtus on koheselt tajutav.

Tänane turutrend loonud kindlustusturul uue normaalsuse: kliendid ei vali enam kindlustust “üks kord ja igaveseks”, vaid kombineerivad lahendusi vastavalt vajadusele. See on võimaldanud lisakaitsete, paindlike teenuste ja kaskopakettide tugevat kasvu ning muutnud kindlustuse sisuliselt kasutajakesksemaks kui kunagi varem.

Kristiina Ritson
IIZI sõidukikindlustuse tootearendusjuhi Kristiina Ritsoni sõnul ei ole muutunud mitte kindlustuse vajadus, vaid see, millist kaitset peetakse mõistlikuks.

Sõidukikindlustuse turul valitseb jätkuv hinnalangus

Ritsoni sõnul on selge trend jätkuv hinnalangus – turu maht on vähenenud, sest uusi autosid tuleb juurde vähe, mis suurendab konkurentsi ja hoiab kindlustusmakseid madalamal. “Liikluskindlustuse maksete kogusumma on olnud languses juba mitu aastat ja hinnatundlik klient saab täna sama raha eest märksa sisukama kaitse. Selline hinnasurve on loonud ideaalse pinnase paindlike ja lisandväärtust pakkuvate toodete esiletõusuks.”

Teine oluline muutus on tootejuhi hinnangul lisakaitsete kiire kasv. “Tarbijad ei soovi enam piirduda “kohustusliku miinimumiga”, vaid otsivad lahendusi, mis kaitsevad ka nende enda sõidukit, eriti olukorras, kus autopark vananeb ja väikekahjude risk kasvab. Sama suundumus toetab ka kaskopakettide populaarsuse kasvu – kliendid eelistavad lahendusi, mida saab kohandada oma auto vanuse, kasutuse ja riskiprofiili järgi. Tarbijate ootused on selged: lihtne hindamine, selged tingimused ja võimalus valida just need kaitsed, mis igapäevases elus tähtsad on.”

Viiendik klientidest soovib kindlustusotsuse tegemisel professionaalset tuge.

“Selle kõige taustal on loomulikult kasvanud ka spetsialisti nõuande roll. Uuringud näitavad, et viiendik klientidest soovib otsuse tegemisel professionaalset tuge. See ei tulene mitte müügist, vaid asjaolust, et hinnad muutuvad kiiresti ning erinevus pakkujate vahel võib olla märkimisväärne. Turul orienteerumine nõuab võrdlust ja selgust, mida enamik inimesi ei soovi igapäevaselt ise teha.”

Ritson ütleb, et täna on kindlustusturul selgelt näha, et kõige suurema väärtusega on lahendused, mis on paindlikud, praktilised ja vastavad päriselus ette tulevatele riskidele. Ühe suure paketi asemel eelistavad kliendid üha enam lahendusi, mida saab täpselt enda vajaduste järgi kokku panna – nii palju kui vaja, nii vähe kui mõistlik. Just sellise kasutuspõhise ja paketi kindlustamise poole kogu turg praegu liigubki.

Arvuta lisakaitsetega liikluskindlustus

Iga sõiduk on erinev. Vali iiziklik kindlustus!