IIZI & Terviseamet: mida õpetas patsiendikindlustuse esimene aasta?

6. oktoober 20254 minut(it) lugemist
Patsiendikindlustus_IIZI Liisi Murde-Parvelt, Terviseamet Külli Friedemenn

Mullu jõustunud patsiendikindlustuse seadus on toonud tervishoiusektorisse nii uusi kohustusi kui ka olulisi õppetunde.

„Eelmise aasta veebinaril rääkisime veel sellest, mis on tulemas. Nüüd saame rääkida, mis tegelikult toimib ja kus on kitsaskohad,“ ütles Liisi Murde-Parvelt, IIZI tootearendusjuht, veebiseminari avasõnas.

Terviseameti tervishoiuteenuste osakonna juht Külli Friedemann nentis, et enamik teenuseosutajaid on kohustusega hästi toime tulnud. „Uute nõuetega ollakse kohanenud – uued tegevusload on 99% ulatuses kindlustusega kaetud,“ tõdes ta. Samas märkis Friedemann, et väljakutseks on endiselt teadlikkus, eriti väiksemates hambaraviasutustes, kus kindlustuslepingute sõlmimine on jäänud venima.

Dokumenteerimiskultuur on suurim kitsaskoht

„Dokumenteerimine, dokumenteerimine ja veelkord dokumenteerimine,“ rõhutas Terviseameti tervishoiuteenuste osakonna juht Külli Friedemann. Tema sõnul on põhjalik dokumentatsioon vajalik nii kindlustusandjale kui ka lepituskomisjonile: „Kui juhtumit hindab keegi, kes pole raviprotsessis osalenud, peab dokumentidest olema võimalik aru saada, mis tegelikult toimus.“ Friedemann lisas, et enamik probleeme ei tulene tahtlikust hooletusest, vaid erinevast dokumenteerimiskultuurist tervishoiuasutustes.

Kui juhtumit hindab keegi, kes pole raviprotsessis osalenud, peab dokumentidest olema võimalik aru saada, mis tegelikult toimus.

„Mõnel on see loomulik osa raviprotsessist, teistel tuleb see pigem tagantjärele,“ märkis ta. Ta rõhutas ka vajadust eristada patsiendi ohutusjuhtumit ja kindlustusjuhtumit: „Iga ohutusjuhtum ei ole veel kindlustusjuhtum. Kindlustusjuhtumiks saab olukord, kus tervishoiuteenuse osutamise käigus tekkinud kahju oleks olnud välditav tavapärase hoolsusega.“

IIZI tootearendusjuht Liisi Murde-Parvelt lisas, et kindlustusandja andmetel oli 2025. aasta septembri seisuga esitatud 335 taotlust, millest 42 on määratletud kindlustusjuhtumitena. Terviseameti ülevaate põhjal on peamised põhjused diagnoosimis- või ravivead, mis moodustavad ligi 70% kõigist juhtumitest. Peamiselt tegemist diagnoosimis- või raviveaga (ligi 70%), nakkus ca 20%, vale või kõlbmatu ravim või selle annus ca 5%.

Patsiendikindlustus_Pöördumised erialade lõikes
Pöördumised erialade lõikes. Allikas: Terviseamet

Statistika: mida näitab esimene aasta?

Liisi Murde-Parvelti sõnul sõlmiti IIZI vahendusel pea iga neljas patsiendikindlustuse leping, mis teeb IIZI Kindlustusmaaklerist ühe suurima turuosalise. „See annab meile võimaluse koguda ja analüüsida andmeid ning just see statistika on eelduseks, et me saaksime tulevikus juurde tuua uusi kindlustusandjaid,“ selgitas Murde-Parvelt.

  • 335 esitatud nõuet, millest 42 kinnitatud kindlustusjuhtumid
  • keskmine väljamakse 3425 €
  • suurim väljamakse 13 570 €
  • ca 85% juhtumitest menetluses

Praktiline juhis tervishoiuteenuse osutajale

Liisi Murde-Parvel rõhutas, et lepingute uuendamise protsess on tänavu tehtud võimalikult lihtsaks. „Uued pakkumised saadetakse automaatselt välja oktoobri alguses. IIZI soovitus on, et teenuseosutajad vaataksid saadud pakkumise üle ja kontrolliksid, kas tegevusload ning teenused on õigesti kajastatud,“ selgitas ta.

Kui tegevusloa andmed on muutunud, tuleb sellest kindlasti teada anda. „Kui ettevõtte ärimudel või teenuste valik on vahepeal muutunud, on oluline, et info jõuaks kindlustusandjani. Nii tagame, et kindlustuskaitse oleks õige ja kataks tegelikku riski,“ lisas Murde-Parvelt.

Ta soovitas tervishoiuteenuse osutajatel tähele panna ka võimalikku kahjujuhtumi infot, isegi kui nõuet veel esitatud ei ole: „Kui on teada, et mõni patsiendi ohutusjuhtum võib tulevikus kujuneda nõudeks, tuleks sellest varakult teavitada – see väldib hilisemaid vaidlusi ja ebamugavusi.“

Samuti tasub arvestada, et lepingu sõlmimine kindlustusmaakleri kaudu ei too kaasa lisakulusid. „Meie roll on aidata tervishoiuasutustel hoida fookus oma tööl ja tagada, et kindlustusleping oleks korrektselt vormistatud ja õiglane,“ lisas IIZI tootearendusjuht.

Tasub arvestada, et lepingu sõlmimine kindlustusmaakleri kaudu ei too kaasa lisakulusid.

Tulevikuvaade: teadlikkus ja koostöö

Terviseameti tervishoiuteenuste osakonna juht Külli Friedemann rõhutas, et järgmine suur samm on teadlikkuse tõstmine ning tihedam koostöö kindlustusandjate ja tervishoiuasutuste vahel. „Kui juhtumid on korrektselt raporteeritud ja dokumenteeritud, saab süsteem toimida õiglaselt ja õppivalt,“ ütles Friedemann.

IIZI tootearendusjuht Liisi Murde-Parvelt võttis teema kokku:„Patsiendikindlustus on nagu turvavõrk – me ei saa seda vältida ega unustada, kuid selle tugevus sõltub koostööst ja läbipaistvusest.“ Tema sõnul on maakleri roll just selles, et tagada süsteemi õiglane toimimine nii patsiendi kui teenuseosutaja vaates.

„Hetkel on turul vaid üks kindlustusandja (PZU), kuid meie eesmärk on luua turule konkurentsi. Seniks on meie ülesanne aidata teenuseosutajatel mõista, kuidas nende kindlustusmakse kujuneb,“ selgitas Murde-Parvelt. Ta lisas, et maakleri töö ei piirdu lepingu sõlmimisega, vaid hõlmab ka selgitustööd ja analüüsi. „Selgitame maksetõusu põhjuseid ja võrdleme neid sektori üldise tasemega. Meie eesmärk on tagada, et kindlustusmaksete kujunemine oleks läbipaistev ja õiglane,“ märkis Murde-Parvelt.

Vaata täispikka patsiendikindlustuse veebiseminari:

 

Küsi patsiendikindlustuse pakkumist

Tervishoiuteenuse osutajate kohustuslik vastutuskindlustus

Täida avaldus