Selle üle, kas näiteks iga öö mobiiltelefoni laadida on akule tervislik või ei, on vaieldud aastaid. Kuna enamik telefoniakusid üle ühe päeva täna ka napilt ei pea, siis pole sellel vaidlusel enam väga mõtet, ööseks juhe taha ja on nagu on. Aga samad mured on nüüd elektriautodega ja täpsemalt kiirlaadimisega.
Elektrum Drive’i äriarendusjuht Martin Raadik ütles Autogeeniuse rubriigis “Hea nipp”, et viimastel aastatel on läbi viidud lugematu arv teste, mis näitavad, et kiirlaadimisel on tõepoolest mõningane mõju elektriauto aku elueale. Kuid kõik testid näitavad, et see mõju on tavakasutuse puhul kaduvväike.
„Akusid arendavad insenerid on välja mõelnud kaitsemehhanismid, mis kaitsevad akut valesti kasutamise eest. Seetõttu võib ka minimaalsete teadmistega autoomanik kasutada oma elektriautot kartmata, et ta seda kahjustab,“ kinnitas Raadik.
Aku ei taha seista täislaetuna
Raadiku sõnul on siiski tegevusi, millest tasuks elektriauto aku kaitsmiseks hoiduda. Näiteks mõjub akule kurnavalt see, kui auto pikalt kõrge laetustaseme juures seisma jääb.
Raadiku sõnul on efekt piltlikult öeldes on sama, kui mahutada trammi palju inimesi. Liitiumioonidel hakkab grafiidikihis kitsas, see tekitab struktuuris stressi ja selle tõttu võivad grafiidikihid kahjustada saada.
“Grafiidikihti võib ette kujutada kui riiulit. Kui mõned riiuliastmed on katki, siis mahub riiulisse vähem esemeid. Täislaetud aku pinge on kõrge ja see lisab koormust aku materjalile. Kõrgete voltidega ehk pingega keskkonnas hakkavad molekulid rebenema ja tekib gaas, mis vähendab akus sisalduvat soolalahust – elektrolüüti. Kui elektrolüüdi kogus väheneb, siis väheneb ka materjali hulk, mis elektrienergiat salvestada saab,“ rääkis Martin Raadik.