Kevadekuulutajad on teel – kas mootorratas on hooajaks valmis?

19. märts 20253 minut(it) lugemist
kevadekuulutajad-on-teel-kas-mootorratas-on-hooajaks-valmis

Kevadise hoolduse järel tee mootorrattaga lühike proovisõit, kuid ära unusta liikluskindlustust! Võta juurde IIZI 24/7 Kahjuabi, mis on abiks siis, kui motikat peaks teel olles tabama tehniline rike või juhtub avarii.

Kevad näitab oma kasvavat jõudu, mis tähendab, et linnatänavatele jõuavad kevadekuulutajatena tagasi mürisevad mootorrattad. Kuigi ametlik motohooaeg algab maikuus, on julgemad sadulas juba varem – kui teed on piisavalt kuivad. Enne hooaja algust tasub ka mõned asjad üle vaadata, sealhulgas kontrollida, kas tsiklil on olemas kehtiv liikluskindlustus.

Motoentusiastide sõnul on parim aeg oma mootorratas välja ajada siis, kui talvise teehoolduse keemia on teedelt maha pestud. Ja kuna tsikkel on terve talve garaažis seisnud, siis tasub mõned asjad enne sõitu minekut kindlasti üle vaadata.

Kontrolli aku seisukorda

Üle talve seisnud raudratsu juures on oluline kontrollida, mis seisus on aku. Enne mootorratta käivitamist lae aku täis ja jälgi selle paigaldamisel, et klemmid saavad korralikult kinnitatud.

Üldjuhul annavad tühjast akust märku kustuvad tuled armatuurlaual, aga ka rattast kostuv “väsinud” heli. Sel juhul pole midagi rikkis, vaid asi on akus – see on jäänud sügisel või talvel laadimata või on selle eluaeg lihtsalt läbi. Igal akul on teatud laadimistsüklite arv, mis saab ükskord ümber.

Ketti on soovitatav määrida mitu korda hooaja jooksul: iga 250 kilomeetri ehk paagitäie järel.

Küll aga ära püüa käivitada tsiklit töötava mootoriga auto aku pealt. Seal saavad kokku kaks täiesti erinevat elektrisüsteemi ning halbade asjade kokkulangemisel võib mootorratta pingeregulaator üles öelda, kehvemal juhul põleb läbi ka mootorratta toitesüsteemi juhtplokk. Tsiklit käivitades ära sureta mootorit kohe välja, sest siis võib väljalaskesüsteemi tekkida kondensvesi.

Kontrolli nii piduriklotse kui ketti

Seistes võivad kinni jääda nii piduriklotsid kui ka kett. Seega tasub enne esimest sõitu mootorratast paar meetrit käe kõrval lükata – kui kuuled raginat, tead, et midagi on kinni jäänud ja asi vajab lahendamist. Ragin ei tähenda alati, et kohe on remonti vaja. Põhjus võib olla hoopis selles, et sügisese pesu järel jäi tsikkel korralikult kuivatamata. Siin on abiks lapp ja brake cleaner, mis olukorda leevendab. Ketti on soovitatav määrida mitu korda hooaja jooksul: iga 250 kilomeetri ehk paagitäie järel. Määrimisega ei tasu samas üle pingutada, sest liiga paksu õlikihi külge hakkab tolm ja muu sodi kergesti kogunema.

Uut hooaega alusta värske õliga

Kuigi soovitatav on õli vahetada sügisel, kui hooaeg lõpeb, võib juhtuda, et unustad seda teha. Sellisel juhul tuleb õli vahetada kindlasti enne uue hooaja algust. Tootjate sõnul tuleb õli vahetada kord aastas või kindla läbisõidu järel. Tea, et soe õli voolab mootorist paremini välja, seega peab õli vahetamise eel mootorit soojendama. Iga õlivahetuse juurde kuulub ka õlifiltri vahetus.

Rehvirõhk mõjutab ratta juhitavust

Harvad ei ole ka juhud, et rehvid on talve jooksul tühjenenud. Rehvirõhku kontrollides jälgi tootja soovitusi. Üldiselt võiks tänavarattal rehvirõhk olla esirehvis 2–2,5 baari ja tagarehvis 2,5–2,8 baari. Tühi rehv, eriti esirehv, annab endast sõidu ajal märku näiteks pööretel ja ringristmikel sellega, et tsikkel hakkab ise kurvis sisse pöörama.

Enne proovisõitu soeta liikluskindlustus

Kevadise hoolduse järel tee lühike proovisõit, kuid ära unusta liikluskindlustust! Võta juurde IIZI 24/7 Kahjuabi, mis on abiks siis, kui motikat peaks teel olles tabama tehniline rike või juhtub avarii.

Liikluskindlustus

Iga sõiduk on erinev. Vali iiziklik kindlustus!