Motomees Mart Mikk on ühele margile truu: 2006. aastal tuli garaaži esimene Triumph

25. märts 20255 minut(it) lugemist
motomees-mart-mikk-on-uhele-margile-truu-2006-aastal-tuli-garaazi-esimene-triumph

Mart Mikk on suur motohuviline, kes on läbi elu sõitnud igasuguste mootorratastega, sh matkanud motika seljas läbi 40 erineva riigi.

Motomaailm on Mart Miku suur kirg, millest on ilmunud ka raamat “Minu moto”. Algava motohooaja eel uurisimegi, kust tema sümpaatia motikate vastu alguse sai, milline motopark on teda läbi elu saatnud ning mis ajendab teda sõitu nautima ka mõnevõrra lahjema kaherattalise, Vespaga.

Alustame algusest ehk lapsepõlvest. Kuidas sa motomaailma enda jaoks avastasid ja mis kasvatas sinu armastust motikate vastu?

Minu lapsepõlvekodu asus Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringrajast pooleteise kilomeetri kaugusel, nii et võidusõidumootorrataste võimsad hääled kõlasid minu kõrvus kutsuvalt juba maast-madalast. Vanaisa Johannes, kes oli tollal umbes sama vana kui mina praegu, võttis meid koos venna Jaaguga igal suvel Kalevi Suursõidule kaasa, selleks oli muuhulgas vaja ületada Pirita jõgi mööda kividest laotud tammi – ei teagi, mida tänapäeva lastekaitse sellise seikluse peale kostnud oleks… Küll aga saabus seal lootusetu sõltuvus kastoorõli lõhnast, mida segati kahetaktiliste mootorite kütuse sisse.

Ära sai proovitud kõikvõimalikud Minskid, Voshodid, Kovroretsid, Ižid ja Pannoniad, harvematel juhtudel kahe- ja kolme-poolesed Jawad.

Siiani imestan, kuidas muidu igati seadusekuulekad vanemad lubasid meil põldude rohimisega teenitud raha eest osta kasutatud võrri, mida viis edasi möödunud sajandi seitsmekümnendatel kesklinnast väljaspool elanud noorukite unelmate jõuallikas D5. Kilomeetrite viisi seda käima joostes veendusime pidevalt, et süüde on vale, kütust ei tule piisavalt peale või on küünal juba ammu märg. Naabruskond oli päris korralikult motoriseeritud, ära sai proovitud kõikvõimalikud Minskid, Voshodid, Kovroretsid, Ižid ja Pannoniad, harvematel juhtudel kahe- ja kolme-poolesed Jawad.

Millal said oma esimese mootorratta?

Esimese päris oma mootorrattani läks veel paarkümmend aastat. Elasime minu õpingute tõttu perega Soomes ja suviti Savonlinna Ooperifestivalil tööl olles oli raske vastu seista Ida-Soome järvede vahel looklevate imekaunite teede poolt pakutud kiusatusele.

Esialgu sai oskuste meenutamiseks soetatud neljakäiguline vesijahutusega mopeed Tunturi Tiger, siis 125-ne Yamaha ning seejärel päris mitmeks hooajaks hoolikalt taastatud kuldne Honda CB350 aastast 1971.

Itaalia mootoriga kahetaktiline Tunturi Tiger Aqua
Itaalia mootoriga kahetaktiline Tunturi Tiger Aqua. Foto: Mart Mikk

Tagasi Eestis tekkis kaherattaliste osas tervelt kaheksa aastat kestnud paus, kuna raha kulus olmelisematele teemadele. Mäletan, et sel päeval kui Honda maha müüsin, kinkis abikaasa Raili mulle lohutuseks mootorratta pildiga tordi!

Honda CB350 oli seitsmekümnendatel tõeline müügihitt
Honda CB350 oli seitsmekümnendatel läänemaailmas tõeline müügihitt. Foto: Mart Mikk

Motohuvi on suur osa sinu elust ja tänaseks oled kokku puutunud paljude erinevate mootorratastega. Kas üldse ja millisele tootjale või konkreetsele mudelile oled tänaseni truuks jäänud?

2006. aastal tuli meie garaaži esimene Triumph ja siiani oleme sellele margile truuks jäänud. Esimeseks mudeliks oli karburaatoriga legendaarne Bonneville, millega sõitsin 77 tuhat kilomeetrit.

Esimeseks Triumph’i mudeliks oli karburaatoriga legendaarne Bonneville, millega sõitsin 77 tuhat kilomeetrit.

Karburaatoriga Triumph Bonneville 800 Hiiumaal
Karburaatoriga Triumph Bonneville 800 Hiiumaal. Foto: Mart Mikk

Vahemaad muutusid järjest pikemaks ja mägisemaks, kahe inimese pagas ei mahtunud enam hästi ära, nii tekkis vajadus suurema ratta järele. Märtsis 2012 esitleti Ühendkuningriigis Triumphi uut kontseptsiooni Tiger Explorer, kardaanülekandega matka-endurot, mille jõuallikaks on kolme silindriga 103 kilovatine mootor.

Kolm kuud hiljem olin selle ratta esimene omanik Eestis, ilma eelnevalt nägemata, rääkimata selga istumisest või proovisõidust. Tegemist oli ideaalse geomeetria ning omadustega tsikliga, sõitsin temaga 84 tuhat kilomeetrit, muuhulgas sooritasin just sellel rattal Iron Butti väljakutse (1700 kilomeetrit 24 tunni jooksul).

Triumph Tiger Explorer 1200 Šotimaal
Triumph Tiger Explorer 1200 Šotimaal. Foto: Mart Mikk

Teatavasti oleks igati nutikas omada erineva iseloomuga sõitude jaoks erinevaid sõidukeid. Lisaks oli seoses pikkade reisidega Euroopas minu ratas tihtipeale DSV kaubikutes teel mõnda toredasse sihtpunkti või sealt tagasi just kõige magusamatel sõidunädalatel.

Niisiis saigi ühel hetkel soetatud pisut kummaline sõiduk, nimelt kolmerattaline maksiroller Piaggio mp3. 500-kuupsentimeetrisest mootorist piisas täielikult külastamaks mitmel korral kahekesi Saaremaa Ooperipäevi. Olgu öeldud, et vastavalt Liiklusseadusele tohib selle mudeliga sõita B-kategooria loaga, mis seletab ära põhjuse, miks neid kolmerattalisi Lääne-Euroopa suurlinnades on niivõrd palju liiklemas.

Järgmine Triumph, Tiger 1200 Xrx oli meie pere liikmeks järgmised kuus aastat reisidel kõikidesse Balkani riikidesse, Nordkappi, Portugali, Alpidesse, Püreneedesse, ümber kogu Itaalia ning paljudesse-paljudesse toredatesse riikidesse, mida on tänaseks kogunenud täpselt 40.

motomees-mart-mikk-on-uhele-margile-truu-2006-aastal-tuli-garaazi-esimene-triumph
139-hobujõuline Triumph Tiger 1200 Xrx raamatu "Minu moto” esitlusel. Foto: Mart Mikk

Oled aktiivne motomatkaja ja tsikli seljas läbi sõitnud 40 riiki. Ole hea ja too välja mõni meeldejääv seik või üllatusmoment seoses tsiklitega?

Paari aasta eest hakkas Vespa tootma oma ikoonilist rollerit täiselektrilisena. Tõsiuskse mootorratturi jaoks võib sellise seadmeni jõudmine veidi aega ja ümberhäälestumist nõuda, sest vedavaks jõuks on 3,6-kilovatine elektrimootor, mis arendab kiirust 70 kilomeetrit tunnis ja sellisel režiimil saab ühe tavalisest pistikust laadimisega läbida 70 kilomeetrit.

Tegelikult sobib linnasõitudeks roller mootorrattast pareminigi.

Tegelikult sobib linnasõitudeks roller mootorrattast pareminigi. Kuna elegantne Vespa Elettrica liigitub kategooriasse A1, tekkis mõte, et sellega võiks sõita hoopis abikaasa ja nii registreerus Raili motokoolitaja Aldis Aluse kursusele, mis lõppes täismahus A-kategooria sõiduõigusega.

Samal ajal jõudis Eestisse Triumph Trident 660, mis tagavedru madaldamise järel sobib keskmist kasvu naisterahvale ideaalseks debüütrattaks, mille põhivarustuses on quickshifter ja püsikiiruse hoidja.

Kahekesi kahel rattal sõitmine on uudne ja üliarmas kogemus ning avab ammu läbisõidetud teid hoopis uues valguses. Oleme käinud juba kahel korral Soomes, ühe korra Lätis ja tegime 10-päevase reisi Lofootideni ja tagasi.

Märkamatult on pooleteise hooajaga kogunenud Raili Triumphi odomeetrisse 16 000 kilomeetrit! Sellele lisandus sügise alul nädalane reis kahe rendirolleriga mööda Toscanat, elamus, mida samuti väga soovitan. Kuna nüüdsest jagunevad meie pagas ja reisijad kahe tsikli vahel, vahetasin oma ratta väiksema ja kergema Triumph Tiger 900 Pro vastu.

Vespadega Toscanas nähtamatut juuksenõela otsimas
Vespadega Toscanas nähtamatut juuksenõela otsimas. Foto: Mart Mikk

Aprillis jõustuvad liiklusseaduse muudatused, tänu millele saab B-kategooria autojuhiloa omanik senisest lihtsamini ka mootorrattaga sõita. Selgub, et see oli sinu ettepanek?

Tegin pea 7 aastat tagasi kodanikualgatuse korras ettepaneku, et 125-kuubikulise mootorratta või -rolleriga sõitmiseks piisaks autojuhiloast. Paljudes maades kehtib selline kord juba ammu, kusjuures eeltingimused on riigiti erinevad. Itaalias, Maltal ja Lätis tuleb eelnevalt läbida kümnetunnine kursus, Slovakkias eeldab selline õigus kaheaastast staaži ja automaatkäigukasti. Ka Tšehhis nõutakse automaatkäigukasti, seevastu Hispaanias ja Poolas piisab lihtsalt kolmest aastat autoroolis. Portugalis peab olema vähemalt 25-aastane, Austrias nõutakse viieaastast staaži ja kuuetunnist kursust, Prantsusmaal ja Luksemburgis kaheaastast staaži ja seitsmetunnist kursust.

Alates aprillikuust piisab B-kategooria loast ja kursuse läbimisest
Alates aprillikuust piisab B-kategooria loast ja kursuse läbimisest. Foto: Mart Mikk

Eestis otsustati mõneti üllatuslikult lisada kahele aastale juhistaažile lausa 10 tundi teooriat ja 10 tundi sõitu, ehk sama maht, mis on vajalikud A-kategooria eksami sooritamiseks. Olen kuulnud häälekat nurinat, et miks mitte siis juba eksamiga lõpuni minna? Kindlasti on selles terake tõtt, teisalt nii teoreetiline kui ka praktiline kursus on elu ja tervise säilimise seisukohast keset meie post-sovetlikku ja ärapanemisest tulvil liikluskultuuri vaieldamatult ülivajalik. Sestap kaldun arvama, et just eksami uuesti sooritamine on olnud hirmutavaks takistuseks paljudele autojuhtidele, kes on unistanud suviseid ummikuid lõunaeuroopalikult elegantsel moel vältida.

Kindlusta motikas

Teeme ägedale motikale ägeda pakkumise!