Kevadel vallutavad tänavad mootorrattad, mis tähendab, et veel olulisemaks saab üksteisega arvestamine. Transpordiameti statistika järgi võib Eesti liikluses kohata enam kui 44 000 kaherattalist mopeedi või mootorratast. Seega on päikeseliste ilmade eel hea aeg mõned asjad meelde tuletada. Alustades sellest, kas sinu mootorrattal on kohustuslik liikluskindlustus olemas?
2024. aastal toimus Eestis 1920 liiklusõnnetust, mida oli võrreldes 2023. aastaga koguni 196 võrra rohkem. Märkimisväärne arv õnnetusi juhtub ka mootorratastega, mille kahjuks räägib ka õnnetuses viga saanute arv: kui 2024. aastal registreeriti 117 õnnetust, siis vigastatuid oli koguni 114.
Pea pooled mootorrattaga toimunud õnnetused olid kokkupõrked. Auto ja mootorratta vahelises kokkupõrkes on reeglina suuremaks kannatajaks mootorrattaga sõitja, sest liikluses on tegemist väiksema osapoolega. Kuidas aga teha nii, et üheskoos saaksid liikluses hakkama nii autojuhid kui ka mootorratturid.
Uut motohooaega tasub alustada rahulikult
Hooaja alguses tasub mootorratta entusiastidel asja rahulikult võtta ning esmalt sõidutunnetus üles leida. Pole kuigi mõistlik hakata kohe esimese sõiduga enda ja masina piire kompama ning liikluses uisapäisa rallitama. Mõni oskus võib olla talvega veidi rooste läinud. Rääkimata sellest, et kevadel võib linnatänavatel olla veel hulgaliselt talvise teehoolduse jääke, mis mootorratta haardumist teega vähendavad.
Mootorrattur peab väiksema osapoolena veenduma, et teda märgati
Mootorratturil tasub liikluses olles lähtuda põhimõttest, et teised liiklejad teda ei näe. Eriti kevadel, kui talv on läbi ja mootorratturid alles jõuavad linnatänavatele ja maanteedele tagasi. Autojuht ei oska mootorrattast tagavaatepeeglist veel otsida.
Mootorratturil tasub vältida sõitmist auto “pimedas nurgas” ja hoida pikivahet. Kindlasti pole mõistlik teha foori taga põhjendamatult lärmi ja rohelise tule süttides maksimaalselt kiirendada. Liiklusstatistikas on küll ja veel selliseid olukordi, kus foori taga võimete proovilepanek on lõppenud õnnetusega.
Pealegi, valgusfoori alt startides ei tasu ainult oma rohelist foorituld uskuda. On ju ka autojuhtidel tulnud ette olukordi, kus mõni värve mittetundev sõidukijuht kõrvalteelt punase tulega ristmikule sõidab. Seega usalda, aga kontrolli. Oluline on, et kõik liiklejad tervena soovitud sihtpunkti jõuaksid.
Ükskõik kus mootorrattaga sõita, ei tasu unustada, et sellega võib kaasneda küll teatud vabaduse tunne, ent võimast kaherattalist ei tohi alahinnata ning pigem sõita rahulikult kui et sõeluda linnatänavatel autode vahel ja võtta ette mõistmatuid kiirendusi.
Oluline on kanda ka korrektset turvavarustust ning võimalusel kasutada erksamaid toone. Mootorrattur ei pea ilmtingimata olema riietatud ainult musta, kuid lühikesed püksid ja plätud tsikli kõrvale siiski turvalisuse kaalutlustel ei sobi. Korralik erksamates toonides turvavarustus teeb mootorratturi ka autojuhtidele paremini nähtavamaks.