Näpunäited, kuidas motikad ja autod saaksid üheskoos turvaliselt liigelda

30. aprill 20254 minut(it) lugemist
napunaiteid-kuidas-motikad-ja-autod-saaksid-uheskoos-turvaliselt-liigelda

Kevadel muutub liiklus tihedamaks, kui tänavatele lisanduvad nii motikad kui hobiautod. Jagame soovitusi, kuidas saaksid mootorratturid ja autojuhid koos turvaliselt liigelda.

Kevadel vallutavad tänavad mootorrattad, mis tähendab, et veel olulisemaks saab üksteisega arvestamine. Transpordiameti statistika järgi võib Eesti liikluses kohata enam kui 44 000 kaherattalist mopeedi või mootorratast. Seega on päikeseliste ilmade eel hea aeg mõned asjad meelde tuletada. Alustades sellest, kas sinu mootorrattal on kohustuslik liikluskindlustus olemas?

2024. aastal toimus Eestis 1920 liiklusõnnetust, mida oli võrreldes 2023. aastaga koguni 196 võrra rohkem. Märkimisväärne arv õnnetusi juhtub ka mootorratastega, mille kahjuks räägib ka õnnetuses viga saanute arv: kui 2024. aastal registreeriti 117 õnnetust, siis vigastatuid oli koguni 114. 

Pea pooled mootorrattaga toimunud õnnetused olid kokkupõrked. Auto ja mootorratta vahelises kokkupõrkes on reeglina suuremaks kannatajaks mootorrattaga sõitja, sest liikluses on tegemist väiksema osapoolega. Kuidas aga teha nii, et üheskoos saaksid liikluses hakkama nii autojuhid kui ka mootorratturid.

Uut motohooaega tasub alustada rahulikult

Hooaja alguses tasub mootorratta entusiastidel asja rahulikult võtta ning esmalt sõidutunnetus üles leida. Pole kuigi mõistlik hakata kohe esimese sõiduga enda ja masina piire kompama ning liikluses uisapäisa rallitama. Mõni oskus võib olla talvega veidi rooste läinud. Rääkimata sellest, et kevadel võib linnatänavatel olla veel hulgaliselt talvise teehoolduse jääke, mis mootorratta haardumist teega vähendavad.

Mootorrattur peab väiksema osapoolena veenduma, et teda märgati

Mootorratturil tasub liikluses olles lähtuda põhimõttest, et teised liiklejad teda ei näe. Eriti kevadel, kui talv on läbi ja mootorratturid alles jõuavad linnatänavatele ja maanteedele tagasi. Autojuht ei oska mootorrattast tagavaatepeeglist veel otsida.

Mootorratturil tasub vältida sõitmist auto “pimedas nurgas” ja hoida pikivahet. Kindlasti pole mõistlik teha foori taga põhjendamatult lärmi ja rohelise tule süttides maksimaalselt kiirendada. Liiklusstatistikas on küll ja veel selliseid olukordi, kus foori taga võimete proovilepanek on lõppenud õnnetusega.

Pealegi, valgusfoori alt startides ei tasu ainult oma rohelist foorituld uskuda. On ju ka autojuhtidel tulnud ette olukordi, kus mõni värve mittetundev sõidukijuht kõrvalteelt punase tulega ristmikule sõidab. Seega usalda, aga kontrolli. Oluline on, et kõik liiklejad tervena soovitud sihtpunkti jõuaksid. 

Ükskõik kus mootorrattaga sõita, ei tasu unustada, et sellega võib kaasneda küll teatud vabaduse tunne, ent võimast kaherattalist ei tohi alahinnata ning pigem sõita rahulikult kui et sõeluda linnatänavatel autode vahel ja võtta ette mõistmatuid kiirendusi.

Oluline on kanda ka korrektset turvavarustust ning võimalusel kasutada erksamaid toone. Mootorrattur ei pea ilmtingimata olema riietatud ainult musta, kuid lühikesed püksid ja plätud tsikli kõrvale siiski turvalisuse kaalutlustel ei sobi. Korralik erksamates toonides turvavarustus teeb mootorratturi ka autojuhtidele paremini nähtavamaks.

Uut motohooaega tasub alustada rahulikult.

Autojuhid peavad taas harjuma kaherattalistega

Tähelepanelikud peavad nüüd olema ka autojuhid, kui mootorrattad aina sagedamini linnatänavatele satuvad. Sageli on nad väikesed ning võivad peeglist märkamatuks jääda. Seega tuleb autojuhil enne manöövri sooritamist mitu korda üle kontrollida ega ükski kaasliikleja pole kogemata märkamata jäänud. 

Kõige rohkem õnnetusi toimub asulates

Kõige enam õnnetusi toimub arusaadavalt suurtes asulates. Tallinnas on üks ohtlikumaid kohti Kristiine ristmik, kus saab kesklinnast tulles sõita nii Mustamäe, Õismäe kui ka Kopli poole. Sageli juhtuvad õnnetused ümberreastumisel, seega tasub autojuhtidel eriti tähelepanelik olla, sest lisaks autodele on nüüd liikluses ka mootorrattad.

Ettevaatlik tuleb olla ka Mustamäel Tallinna Tehnikaülikooli kõrval ringristmikul ning  A. H. Tammsaare tee ja Tondi tänava ristmikul. Samuti Tallinna külje alla Jüri ringil, kus auto- ja mootorrattajuhid ei kipu kiirusepiirangutest kinni pidama, kuna ümberringi on suvisel ajal lubatud sõidukiirus 110 km/h.

Autoga sõites veendu, et sul on olemas liikluskindlustus. Selleks, et liikluskindlustusest oleks kasu ka sulle, siis IIZI liikluskindlustusele saad juurde valida sobivad lisakaitsed, millega tehakse sinu auto korda nii avarii kui loomaga kokkupõrke korral. Lisaks katavad lisakaitsed nii auto- kui puksiirabi. 

Leia oma sõidukile sobiv liikluskindlustus

Mõnel juhul jääb tavalisest liikluskindlustusest väheks. Panustame 110%, et panna erinevatest lahendustest kokku just Sinu sõidukile sobivaim kindlustus.

Alusta kindlustamist