Majandusekspert Valeria Kiisk ja krediidikindlustuse ekspert Mariko Rukholm toovad esile, et ettevõtete kasv sõltub tänases maailmas ja eriti väikeste riikide, nagu ka Eesti, puhul järjest enam ekspordi oskuslikust juhtimisest – see tähendab nii sihtturgude valikut kui ka makseriskide maandamist.
Majandus ei ole midagi muud kui siseriiklik tarbimine, investeeringud, valitsuse kulud ning ekspordi ja impordi vahe. Eesti majandus ei saa oma väiksuse tõttu kasvada siseriikliku tarbimise toel, eriti kahanevas demograafilises olukorras. Ettevõtete investeeringud on viimastel aastatel tagasihoidlikud, kuna majanduslik väljavaade ei soosi julgemaid samme. „Pärast 2020. aastat, mil pandeemia algatas ebakindluse laine, on sellele järgnenud sõda Euroopas ja järjestikused majanduslangused. See on põhjustanud olukorra, kus paljud ärikriitilised ja investeerimisalased otsused on viie aasta jooksul edasi lükkunud või tegemata jäänud,“ tõdeb Kiisk.
Samas on eksport see, mis hoiab Eesti majanduses elujõudu. See eeldab aga aktiivset tööd uute turgude leidmiseks, toodete ja teenuste arendamiseks ning väärtuspakkumise pidevaks uuendamiseks. Kiisk tõdeb: „Näeme, et Eesti ettevõtjad liiguvad õiges suunas – meie ekspordi geograafia muutub üha mitmekesisemaks. See on eriti oluline just ebastabiilses maailmas, kus geopoliitilised riskid aina süvenevad ja vastasseisud riikide vahel võivad kaasa tuua tariifisõja.“
Ta rõhutab, et just keerulistel aegadel peab ettevõtluses liikuma edasi. „Äritegevus eeldab pidevat arengut ja olukorraga kohanemist – kui väärtuspakkumine jääb seisma, võib toppama jääda ka kogu ettevõtte tulevik. Seda eriti kiiresti muutuvas maailmas: olles muutuste harjal paranenud pakkumisega esimene, võib võita suurelt.“
Mariko Rukholm: ostja võib olla parim klient… kuni ta ei maksa
Statistikaameti andmetel moodustavad suure osa Eesti ekspordist elektriseadmed, masinad, puidu- ja keemiatooted. Ekspordiga kaasnevad aga alati ka mitmetahulised riskid – alates rahvusvahelise tarnelogistika keerukusest kuni välispartnerite maksekäitumise ebakindluseni. Need riskid on sageli raskesti prognoositavad ning võivad oluliselt mõjutada ettevõtte toimimist välisturgudel.