Muutunud liikluskindlustuse seaduse kohaselt on kindlustuskohustus sõidukitele, mille:
- valmistajakiirus ületab 25 km/h,
- valmistajakiirus ületab 14 km/h ja mille mass (täisvarustuses ilma juhita) on suurem kui 25 kg.
Töömasinad (tõstukid, laadurid, raiderid, murutraktorid, metsamasinad jmt) kuuluvad enamasti viimasesse kategooriasse.
Mis muutus?
Varem ei olnud võimalik registreerimata töömasinaid liikluskindlustusega kindlustada, mistõttu tuli tekkinud kahjud katta oma vahenditest, kui vastav vabatahtlik vastutuskindlustus puudus. Täna tuleb liikluskindlustus osta paljudele laialt kasutatavatele töömasinatele.
„Sagedamini esinevad olukorrad, kus näiteks tõstuk sõidab kliendi, töötaja, koostööpartneri või mõne muu kolmanda isiku varale õnnetult otsa – see on tavaline liikluskindlustuse juhtum. Samuti näiteks kurvemad juhtumid, kui sõidetakse otsa inimesele – sõltumata sellest, kas tegemist on oma töötajaga või mitte – seegi on liikluskindlustuse juhtum,“ selgitab IIZI sõiduki- ja masinakindlustuse tootearendusjuht Triin Kääramees. Oluline on meeles pidada, et liikluskindlustus ei hüvita kahjusid, mis tekivad otsese töösoorituse käigus, mistõttu on endiselt vajalik ka vabatahtlik vastutuskindlustus.
Vabatahtlik vastutuskindlustus ei asenda liikluskindlustust
Seni oli töömasinatega seotud kahjusid kindlustusandjaga kokkuleppel võimalik katta ka vabatahtliku vastutuskindlustusega, kuid ka sel juhul on olnud välistatud juhtumid, mis kuuluvad või peaksid kuuluma kohustusliku liikluskindlustuse kaitse alla.
Seadusemuudatuste kohaselt on nüüd kohustus teatud tehniliste omadustega registreerimata sõidukid kindlustada, mistõttu ei kuulu juhtumid, mida vabatahtlik kindlustus varem hõlmas, enam selle kaitse alla. Teisalt jäävad töömasinad, mis kaalu või kiiruse tõttu ei vasta liikluskindlustuse nõuetele, endiselt vabatahtliku kindlustuskaitse alla. „Vabatahtlik vastutuskindlustus pakub kindlustuskaitset juhtumite korral, mida liikluskindlustus ei kata “ lisab Kääramees.
Avalikuks liikluseks suletud territoorium
Levib eksiarvamus, et ettevõtte nö kinnisel territooriumil liikuvatele töömasinatele liikluskindlustust sõlmida ei ole vaja. Seadus lubab lepingu sõlmimata jätta juhul, kui registreerimata sõidukit kasutatakse vaid avalikuks liikluseks suletud alal. „ Territooriumit, kuhu pääsevad ligi näiteks teised töötajad, kliendid ja teenuseosutajad, ka jalgsi, ei loeta avalikuks liikluseks suletud alaks,” rõhutab Kääramees.
Oluline on kindlustada kõik kasutuses olevad töömasinad ja sõidukid, mis vastavad uuenenud seaduse tingimustele. Soovitame üle vaadata ettevõtte registreerimata sõidukid ning kindlustada need vastavalt liikluskindlustuse seadusele. Vastasel juhul võib kolmandatele isikutele tekitatud kahju hüvitamine jääda ettevõtte kanda.