2024. aasta tõi tervishoiusektorile märkimisväärse muutuse – jõustus kohustuslik patsiendikindlustuse seadus. Kuigi suurem osa teenuseosutajatest on seadusest tuleneva nõude täitnud, näitavad Terviseameti registri andmed, et ca 10% osutajatest ei ole veel kindlustuslepingut sõlminud. Milliseid väljakutseid tõi patsiendikindlustus tervishoiusektorisse ning mida võime oodata alanud 2025. aastast? Kommentaare jagavad WIDEN–i kindlustusõiguse vandeadvokaat Olavi-Jüri Luik ja IIZI tootearendusjuht Diore Arovald.
Tagasivaade aastasse 2024
Monopol kindlustusturul
„Ei ole kahtlustki, et kindlustusmaaklerina peame oluliseks, et saaksime kliendile vähemalt kolm alternatiivset pakkumist teha, kuid kahjuks turuolukord seda ei võimaldanud,“ tunnistab IIZI tootearendusjuht Diore Arovald. Kuigi esialgu räägiti turul mitmest potentsiaalsest kindlustusandjast, siis seaduse rakendumise järel jäi turule vaid üks pakkuja.
Viimasel hetkel maaklerettevõtete lisandumine tõi hetkeks lootust, kuid selgus, et uute turuosaliste täpne fookus ja valmisolek ei olnud siiski piisavad. Tekkinud olukord jättis nii teenuseosutajad kui ka maaklerid keerulisse seisu, kus konkurentsi ja valikuvõimaluste puudumine oli märkimisväärne väljakutse.
Hinnastamine tekitas küsimusi
Mitmed teenuseosutajad tundsid, et kindlustusmakse kujundamisel ei arvestatud nende ettevõtete individuaalseid riske piisavalt. Patsiendikindlustuse hinnastamise aluseks on peamiselt tegevusala, käive, töötajate ja patsientide arv ning omavastutus. Kindlustusandja vaatest mõjutasid hinnakujundust ka puuduv kahjupraktika, riski võtmine 10 aastaks aga ka kahjukäsitluse ülesehitamise kulukus. „Aitasime klientidel pakkumiste tagamaid mõista, tegime vajadusel muudatusi ja otsisime võimalusi pakkumiste optimeerimiseks,“ lisab Arovald.