Transpordiamet pöörab sel hooajal eriti tähelepanu ohutusele – kontrollitakse nii päästevestide olemasolu, tulekustuteid aga ka juhtide kainust.
„Sel hooajal pöörame eriti tähelepanu sellele, kas päästevestid on olemas kõigile reisijatele – õige suurusega, kergesti kättesaadavad ning vajadusel ka seljas,” ütleb Transpordiameti väikelaevade üksuse juhataja Rait Prits. „Lisaks kontrollime, kas tulekustuti vastab nõuetele ja on kehtiva kontrollikuupäevaga – see on osa elementaarsest ohutusest.
Möödunud aasta kevad-suvised kontrollreidid näitasid, et ligikaudu 30% väikelaevadest ei vastanud varustusenõuetele. Kõige sagedamini esines puudusi just päästevarustuses ja tulekustutites – need olid kas aegunud, vigased või sootuks puudu. See tähendab, et iga kolmas kontrollitud alus ei vastanud elementaarsetele turvanõuetele.
2024. aasta kevad-suvised kontrollreidid näitasid, et ligikaudu 30% väikelaevadest ei vastanud varustusenõuetele.
Paraku on endiselt muret tekitav väikelaevade kohustusliku varustuse puudumine. Pistelised kontrollid näitasid, et ligi pooltel kontrollitud väikelaevajuhtidel esines väikelaeva kohustuslikus varustuses väiksemaid või suuremaid puudusi.
„Meie eesmärk ei ole karistada, vaid ennetada õnnetusi ja aidata kaasa sellele, et Eesti merel ja sisevetel valitseks turvaline ja vastutustundlik liiklemiskultuur,” rõhutab Prits.
Joobes juht veele ei sobi
Transpordiameti hinnangul on viimastel aastatel näha positiivset trendi – joobes juhtimisega seotud rikkumisi väikelaevanduses tuvastatakse varasemast harvem. Alkoholi piirmäär merel on 0,8 promilli ning keelatud on ka narkootilise või psühhotroopse aine mõju all sõitmine. „Teadlikkus on kasvanud. Mõistetakse, et kaine juht tagab ohutuse nii endale kui kaasreisijatele,” lisab Prits.
Joobes juhtimine ei ole lihtsalt ohtlik – see võib tähendada ka hüvitiseta jäämist. „Kui kindlustusandja tuvastab teadliku rikkumise, võib jääda kogu kahju paadiomaniku enda kanda,” rõhutab Liisi Murde-Parvelt.
Kui kindlustusandja tuvastab teadliku rikkumise, võib jääda kogu kahju paadiomaniku enda kanda.
Veele minek eeldab enamat kui täispaak ja töötav mootor
Paljud alused on tänaseks juba vees, osad ootavad veel soojemat ilma, kuid üks on kindel – veele minek eeldab rohkemat kui täispaak ja töötav mootor. Transpordiameti ja IIZI ühine sõnum on selge – turvalisus algab kaldalt. Enne teekonna algust tuleb veenduda, et pardal on kõik vajalik. Päästevestid, kehtiv tulekustuti, kaine mõistus ja sobiv kindlustus ei ole üksnes formaalsus, vaid vastutustundliku meresõidu põhikomponendid.