Viimase kümnendi jooksul on väikelaevade arv Eestis kasvanud ligi kolmandiku võrra – näiteks mullu lisandus 1416 uut alust. See trend rõõmustab nii sadamaid kui ka turismisektorit, kuid toob kaasa ka uusi ootusi ja kohustusi. Suurem liiklus tähendab paratamatult rohkem võimalikke kahjusid ning suuremat vastutust igale osapoolele – nii sadamatele kui paadiomanikele.
Sadam on keskkond, mis kujundab merekultuuri
Sihtasutus Hiiumaa Sadamad haldab Hiiumaal asuvaid Kärdla, Orjaku, Sõru ja Kalana külalissadamaid. SA nõukogu esimehe Raido Randmaa kinnitusel on väikelaevanduse kiire areng selgelt tajutav ka kohalikes sadamates. Võrreldes 2021. aastaga on sihtasutuse hallatavate sadamate külastatavus kasvanud ligikaudu 33%, külastajate arv suurenenud 17% ning kohalike elanikele väljamüüdud kaikohtade arv kasvanud 9%.
Kui sadam oli varem lihtsalt koht, kuhu tulla ja paat kinnitada, siis täna on see elav keskkond, kus ristuvad nii puhkus, liikumine kui ka vastutus.
„Kui sadam oli varem lihtsalt koht, kuhu tulla ja paat kinnitada, siis täna on see elav keskkond, kus ristuvad nii puhkus, liikumine kui ka vastutus,“ ütleb Randmaa. Tänapäeva sadam on nagu väikelaevaliikluse risttee – oluline on luua turvaline, läbimõeldud ja toimiv keskkond, kus kõik osapooled – olgu kohalikud harrastajad või hooajalised külastajad – tunnevad end hästi ja arvestavad üksteisega.