Kriim autokerel maksab tuhat eurot? Kaskoga väldid üüratuid remondiarveid

27. oktoober 20256 minut(it) lugemist
kriim-autokerel-maksab-tuhat-eurot-kaskoga-valdid-uuratuid-remondiarveid

Uued autod on turvalised ja mugavad, kuid nende remontimine läheb järjest kallimaks. Sestap on kaskokindlustus küllaltki soodne tagavaraplaan, mis õnnetusjuhtumi korral kasutusse võtta.

Ajal, mil tarbimises hinnad pigem tõusevad, saab jätkuvalt öelda, et kaskokindlustuse hinnad on languses. „Kaskokindlustuse hinnalangus on olnud märkimisväärne ja turu maht on 2025. aasta esimese kaheksa kuuga isegi väiksem, kui ta oli 2023. aastal,” ütleb IIZI finantsjuht Kaido Kepp. Sellegipoolest ei pruugi kasko kasutegur kindlustusvõtjale igapäevaselt tuntav olla, sest selle vajadus kerkib päevakorda õnnetuse korral, mille tõenäosust sageli alahindama kiputakse. Niisiis pöördusimegi spetsialistide poole Rohe Autost ja Hiteh Autokeskusest, et uurida enamlevinud automarkide näitel, mis summadega avariis kannatada saanud sõidukeid remonditakse ja mis rolli mängib selle kõige juures kaskokindlustus.

Klaasikahju on kõige sagedamini esinev mure

Autoremonditöökodade hinnangul on kõige sagedasemad kahjud seotud esiklaasi purunemisega, mille vahetus maksab sõltuvalt klaasist 600–1200 eurot. „Süüdlaseks on enamasti eessõitva auto ratta alt lendav kivi,“ märgib Rohe Auto tehnikadirektor Marko Mäetalu.

Teisel kohal on Mäetalu sõnul parklakahjud – mõlgid ja kriimud uksel või pampril –, mille keskmine kahjusumma jääb 500–1000 euro vahele. “Kahjuks tekib tõesti suur osa kahjudest parklates, kas pargitud sõidukile otsasõidul või auto ukse avamisel,“ lisab Hiteh Autokeskuse tegevjuht Raul Põdersalu, et olukorras, kus pargitud autos ei viibi kahju saanud sõiduki juhti ja süüdlane võib jääda tabamatuks, aitab auto korda teha vaid kaskokindlustus.

Spetsialistide sõnul mõjutab kahjude nimistut ka piirkond ja aastaaeg. Maapiirkondades on sagedasemad kokkupõrked metsloomadega, samas kui linnades domineerivad avariid teiste sõidukitega. Rohe Auto esindaja sõnul esineb neil metsloomakahjusid küll koguarvus vähem, kuid kahju on see-eest suurem, eriti kui teele jookseb põder.

Positiivse poole pealt toovad nii Mäetalu kui Põdersalu välja, et aastate jooksul on paranenud teede olukord ja ka sõidukid muutunud turvalisemaks tänu erinevatele juhiabi- ja hoiatussüsteemidele. Seepärast on vähenenud nii libedaga teelt väljasõit, kui ka tagant otsasõidud.

Süütu parklakõks võib lõppeda kopsaka remondiarvega

Hitehi Autokeskuse tegevjuhi Raul Põdersalu sõnul on tänapäeva sõidukid konstrueeritud võimalike kokkupõrgete korral kaitsma eelkõige sõidukis viibijaid, mistõttu valmistatakse sõiduki esi- ja tagaosad kergesti deformeeruvatest või purunevatest materjalidest. Samuti on sõidukitele paigaldatud hulgaliselt erinevaid juhiabisüsteeme, mille elemendid (erinevad radarid, kaamerad, andurid) paiknevad sõiduki välisperimeetri lähedal. „Seetõttu võib ka süütu parklaavarii kiirusel 5-10 km/h lõppeda kuluka remondiga, sest vahetust vajavate detailide nimekiri on pikk,“ ütleb Põdersalu.

Tüüpiline kahju, kui sõidukil läheb avarii tagajärjel vahetusse esipamper, esitiib ja esituli, on suurusjärgus 2500 kuni 4500 eurot sõltuvalt mudelist ja sõiduki lisavarustusest.

Ka Rohe Auto tehnikadirektor Marko Mäetalu toob välja, et üldjuhul hindavad kliendid esiti avariilisele sõidukile peale vaadates kahju tegelikkusest väiksemaks. „Väga palju on varjatud vigastusi, mis ilmnevad alles vigastatud detaili eemaldamisel,“ lisab ta. “Tüüpiline kahju, kui sõidukil läheb avarii tagajärjel vahetusse esipamper, esitiib ja esituli, on suurusjärgus 2500 kuni 4500 eurot sõltuvalt mudelist ja sõiduki lisavarustusest.“

Uued autod on täis kõrgtehnoloogiat, mis tõstab küll turvalisust ja mugavust, kuid muudab remondi oluliselt kallimaks. „LED-esilaternad ja -tagatuled on keerukamad kui vanemad lahendused ning nende hinnad algavad sageli juba 1000 eurost,“ selgitab Põdersalu. Sama kehtib esiklaaside kohta, mis on nüüd varustatud soojust peegeldavate kihtide, andurite ja kaamerate kinnituste ning soojenduselementidega. Tehnoloogia arenedes kasvab ka klaasi enda hind ning lisanduda võivad kulud juhtmoodulite seadistamisele ja kalibreerimisele, mis võib lisada veel umbes 500 eurot.

Mõned levinud autotootjate uute originaalosade hinnad ja keskmised kaskokindlustuse kuumaksed. Allikas: Hiteh Autokeskus ja IIZI Kindlustusmaakler AS

Ühe detaili värvimise hind algab kolmesajast eurost

Hiteh Autokeskuse tegevjuhi sõnul ei tea paljud autoomanikud, et detaili värvimise hind algab kolmesajast eurost, kaitseraudade värvimine koos komplekteerimisega alates viiesajast eurost.

“Lähtudes värvimise tehnoloogiast on remont aeganõudev, sest iga kiht detailile paigaldatud pahtlit, krunti, värvi või lakki peab läbi kuivama enne, kui sellele järgmist materjali kantakse. Seetõttu kulub remonditöödeks päevi, seda isegi lihtsamate kriimustuste kõrvaldamisel,” selgitab Põdersalu ühe remonttöö tagamaid. Alloleval näitel on küljele tekkinud nähtava kahjustuse kõrvaldamise maksumus 1100 eurot, tööd teostatakse 3-4 päeva.

Foto: Hiteh Autokeskus

Remonditakse üks juhtum korraga

„Kliendid kipuvad arvama, et saavad ühe juhtumi raames ära remontida mitu juhtumit korraga,“ toob Rohe Auto tehnikadirektor välja, et soovitakse vahetada esitiib- ja -pamper korraga, kuigi need kahjud juhtusid erinevatel aegadel. „Kui on ikka kaks või enam juhtumit, siis tuleb need ka registreerida mitme juhtumina ehk klient peab maksma ka nii mitu korda omavastutust,“ lisab ta.

Teine oluline nüanss, millele Hiteh Autokeskuse tegevjuht tähelepanu juhib on auto tavapärane kulumine. „Aja jooksul tekkinud kahjusid nagu kivitäkked, korrosioonikahjustused või laternaklaasidesse tekkinud pingepraod, kindlustusjuhtumi alt ei parandata,“ märgib ta.

Samale tähelepanekule sekundeerib ka IIZI kaskokindlustuse tootejuht Kristiina Ritson, kelle sõnul kerkib mure esile peamiselt kevadeti, kui talvel ära kriibitud esiklaasi soovitakse kindlustusjuhtumi alt välja vahetada.

Korraliku kaskokindlustusega säästad remondiarvetelt

IIZI kaskokindlustuse tootejuhi sõnul on neid kliente omajagu, kellel on jäänud kasko erinevatel põhjustel sõlmimata. „Sageli on põhjuseks uskumus, et „minuga ju ei juhtu“. Paraku saavad sellised otsused valusalt selgeks just siis, kui sõiduk saab kahjustada,“ ütleb Ritson, et levinud on just parklakahjud, kus süüdlast ei ole võimalik enam leida ning ootamatult ollaksegi silmitsi suure kulutusega.

Sama lugu on klaasikahjudega. „Need tunduvad tühised kuniks esiklaasi vahetuse arve ulatub 800 või isegi 1200 euroni. Klaasikindlustus on üks sagedasemaid riskikatteid, mida kliendid alles kahju korral igatsema hakkavad,“ märgib tootejuht, et reeglina klaasikahjudele omavastutust ei rakendata ja klient saab esiklaasi kasko alt tasuta korda.

Sisukas kaskokindlustus katab lisaks liiklusõnnetustele ka tülikad parklakahjud, klaasikahjud, kokkupõrked loomadega, loodusõnnetuste või vandalismi tagajärjel tekkinud kahjud ning samuti varguse ja tulekahju tagajärjed sõidukile.

„Selliseid kliente, kes kiruvad ennast, et hoidsid kasko sõlmimise pealt kokku, näeme igapäevaselt,“ tunnistab Rohe Auto tehnikadirektor Marko Mäetalu, et kõige kurvemad on juhtumid, kus kahjud on väga suured. „Näiteks läheb sõiduk kahju tagajärjel mahakandmisele ja klient ei saa mingit hüvitist, sest kaskokindlustus puudus. Sel juhul see „oleks võinud ju kaskolepingu sõlmida“ kahjuks enam ei aita.

Selliseid kliente, kes kiruvad ennast, et hoidsid kasko sõlmimise pealt kokku, näeme igapäevaselt. – Marko Mäetalu, Rohe Auto tehnikadirektor

IIZI kaskokindlustuse tootejuhi sõnul jääb kaskokindlustuse maksumus enamasti 30–50 euro vahele kuus, kuid ühe keskmise remondi hind on kordades suurem. „Seetõttu ei ole kasko pelgalt lisakulu, vaid mõistlik investeering ja tagavaraplaan kahju korral,“ lisab ta.

IIZI Kindlustusmaakler on kliendi seaduslik esindaja nii kindlustuse valikul kui kahjude korral. Teeme igapäevaselt tööd selle nimel, et leida turu pealt parimad ja kliendile kasulikud kindlustustingimused. IIZI vahendusel leiad turu suurima kaskokindlustuse valiku ja ka mugavad kaskopaketid – Lihtne, Tark ja Tugev, millede seast saab “IIZI soovituse” toel valida igaüks endale kasko, mis päriselt töötab.

Kontrolli koos kindlustusmaakleriga üle, kas sinu kaskokindlustus on piisav ja sisaldab kõiki vajalikke kaitseid. Leiame koos sulle kõige kasulikuma kindlustuse. Vaata lähemalt www.iizi.ee

Leia endale kasulik kasko!

Turu suurim valik. Vali kasko, mis töötab!