Ajal, mil tarbimises hinnad pigem tõusevad, saab jätkuvalt öelda, et kaskokindlustuse hinnad on languses. „Kaskokindlustuse hinnalangus on olnud märkimisväärne ja turu maht on 2025. aasta esimese kaheksa kuuga isegi väiksem, kui ta oli 2023. aastal,” ütleb IIZI finantsjuht Kaido Kepp. Sellegipoolest ei pruugi kasko kasutegur kindlustusvõtjale igapäevaselt tuntav olla, sest selle vajadus kerkib päevakorda õnnetuse korral, mille tõenäosust sageli alahindama kiputakse. Niisiis pöördusimegi spetsialistide poole Rohe Autost ja Hiteh Autokeskusest, et uurida enamlevinud automarkide näitel, mis summadega avariis kannatada saanud sõidukeid remonditakse ja mis rolli mängib selle kõige juures kaskokindlustus.
Klaasikahju on kõige sagedamini esinev mure
Autoremonditöökodade hinnangul on kõige sagedasemad kahjud seotud esiklaasi purunemisega, mille vahetus maksab sõltuvalt klaasist 600–1200 eurot. „Süüdlaseks on enamasti eessõitva auto ratta alt lendav kivi,“ märgib Rohe Auto tehnikadirektor Marko Mäetalu.
Teisel kohal on Mäetalu sõnul parklakahjud – mõlgid ja kriimud uksel või pampril –, mille keskmine kahjusumma jääb 500–1000 euro vahele. “Kahjuks tekib tõesti suur osa kahjudest parklates, kas pargitud sõidukile otsasõidul või auto ukse avamisel,“ lisab Hiteh Autokeskuse tegevjuht Raul Põdersalu, et olukorras, kus pargitud autos ei viibi kahju saanud sõiduki juhti ja süüdlane võib jääda tabamatuks, aitab auto korda teha vaid kaskokindlustus.
Spetsialistide sõnul mõjutab kahjude nimistut ka piirkond ja aastaaeg. Maapiirkondades on sagedasemad kokkupõrked metsloomadega, samas kui linnades domineerivad avariid teiste sõidukitega. Rohe Auto esindaja sõnul esineb neil metsloomakahjusid küll koguarvus vähem, kuid kahju on see-eest suurem, eriti kui teele jookseb põder.
Positiivse poole pealt toovad nii Mäetalu kui Põdersalu välja, et aastate jooksul on paranenud teede olukord ja ka sõidukid muutunud turvalisemaks tänu erinevatele juhiabi- ja hoiatussüsteemidele. Seepärast on vähenenud nii libedaga teelt väljasõit, kui ka tagant otsasõidud.
Süütu parklakõks võib lõppeda kopsaka remondiarvega
Hitehi Autokeskuse tegevjuhi Raul Põdersalu sõnul on tänapäeva sõidukid konstrueeritud võimalike kokkupõrgete korral kaitsma eelkõige sõidukis viibijaid, mistõttu valmistatakse sõiduki esi- ja tagaosad kergesti deformeeruvatest või purunevatest materjalidest. Samuti on sõidukitele paigaldatud hulgaliselt erinevaid juhiabisüsteeme, mille elemendid (erinevad radarid, kaamerad, andurid) paiknevad sõiduki välisperimeetri lähedal. „Seetõttu võib ka süütu parklaavarii kiirusel 5-10 km/h lõppeda kuluka remondiga, sest vahetust vajavate detailide nimekiri on pikk,“ ütleb Põdersalu.
Tüüpiline kahju, kui sõidukil läheb avarii tagajärjel vahetusse esipamper, esitiib ja esituli, on suurusjärgus 2500 kuni 4500 eurot sõltuvalt mudelist ja sõiduki lisavarustusest.
Ka Rohe Auto tehnikadirektor Marko Mäetalu toob välja, et üldjuhul hindavad kliendid esiti avariilisele sõidukile peale vaadates kahju tegelikkusest väiksemaks. „Väga palju on varjatud vigastusi, mis ilmnevad alles vigastatud detaili eemaldamisel,“ lisab ta. “Tüüpiline kahju, kui sõidukil läheb avarii tagajärjel vahetusse esipamper, esitiib ja esituli, on suurusjärgus 2500 kuni 4500 eurot sõltuvalt mudelist ja sõiduki lisavarustusest.“
Uued autod on täis kõrgtehnoloogiat, mis tõstab küll turvalisust ja mugavust, kuid muudab remondi oluliselt kallimaks. „LED-esilaternad ja -tagatuled on keerukamad kui vanemad lahendused ning nende hinnad algavad sageli juba 1000 eurost,“ selgitab Põdersalu. Sama kehtib esiklaaside kohta, mis on nüüd varustatud soojust peegeldavate kihtide, andurite ja kaamerate kinnituste ning soojenduselementidega. Tehnoloogia arenedes kasvab ka klaasi enda hind ning lisanduda võivad kulud juhtmoodulite seadistamisele ja kalibreerimisele, mis võib lisada veel umbes 500 eurot.