Transpordivahendi kasutamine vs teeliiklus
Kui seni hüvitas liikluskindlustus eelkõige kahjusid, mis toimusid sõiduki liikumisel või tee liikluses, siis nüüd laieneb kindlustuskaitse ka seismise ja parkimise korral. Sellest tulenevalt kehtib liikluskindlustus ka juhtudel, mis ei ole otseselt seotud teeliiklusega ega sõltu sellest, kas sõiduk oli liikumises või mitte.
Asendusauto kulud hüvitatakse
Liikluskindlustus hüvitab nüüd kahjusid, mis olid varem seaduses välistatud, levinum näiteks asendusauto kulu hüvitamine. Ka varem oli õigus asendusauto hüvitisele, kuid see tuli välja nõuda otse õnnetuse põhjustajalt. Uue seaduse kohaselt hakkab asendusauto kulu hüvitama aga kindlustus. “Hüvitatakse kulu, mis tekib asendusauto vajadusega, kui oma sõiduk on remondis. Praktikas ei ole muidugi kindlustusseltsidel spetsiifilisi tööautosid kuskil garaažis seismas, mistõttu on tal õigus rahalisele hüvitisele,” arutleb Konsap.
Kahjujuhtumi järel sõiduki väärtuse vähenemise kompenseerimine
Nüüdsest on võimalik nõuda hüvitist ka liiklusõnnetuse tagajärjel tekkinud sõiduki väärtuse vähenemise eest. Kui sõiduk saab kindlustusjuhtumis kahjustada, on kannatanul õigus taotleda hüvitist olukorras, kus taastatud sõiduki turuväärtus on madalam kui enne õnnetust.
“Tegemist on juhtumitega, kus sõidukit ei ole võimalik tehniliselt taastada täpselt samasse seisukorda nagu enne õnnetust või mille turuväärtus langeb peale taastamist,” selgitab IIZI ärikliendiüksuse juht.
Pardakaamera salvestis aitab klaasikahju hüvitada
Uuenenud seaduse kohaselt ei kuulu enam välistuste alla juhtumid, kus teel olev kivi või muu ese tekitab kahju teisele sõidukile. Vedajate kontekstis on tüüpiline näiteks klaasikahju, kus veoki koormast kukkunud kivi tabab taga sõitva auto esiklaasi.
Enamasti on sellistes olukordades süüdlast keeruline või isegi võimatu kindlaks teha, kuid pardakaamera salvestise olemasolul saab kindlustuselt ka selliste kahjude hüvitamist nõuda.
Liikluskindlustuse nõue laieneb ka registreerimata töömasinatele
Varem ei olnud võimalik registreerimata töömasinaid (nt: tõstukid, laadurid, raiderid ja metsamasinad jms) liikluskindlustusega kindlustada. See tähendas, et tekkivad kahjud tuli katta oma vahenditest, kui vastav vabatahtlik vastutuskindlustus puudus. Täna on liikluskindlustus paljudele laialt kasutatavatele töömasinatele kohustuslik. Nõudest saad lähemalt lugeda SIIT!
Veoautode kahjusagedus ja kindlustuskulud: muutused ja väljakutsed
Veoautode kahjusagedus 2007-2022
Eesti Liikluskindlustuse statistika näitab, et viimaste aastate jooksul on kahjusagedus veoautode segmendis olnud kasvutrendis, samal ajal üldine kahjusagedus kindlustusturul on aastate jooksul stabiilselt langenud. Kui 2007. aastal oli Eesti kindlustusturu keskmine kahjusagedus 6%, siis 2022. aastaks oli see langenud 4,6%-ni, seega 100 kindlustatud sõidukist tegi kahju keskmiselt alla viie auto. Kindlustuskuludele avaldab mõju ka kindlustusturu tsüklilisus, mida saab hästi illustreerida liikluskindlustuse keskmise makse ja kindlustusandjate tehnilise tulemi muutustega aastate lõikes.